نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 308
قسم ندهيد، هرچه مىگويند بپذيريد، زيرا آنها مورد اعتمادند و اگر كسى انكار
كرد كه مال واجب الزكاتى دارد و يقين به كذب او نبود، بايد پذيرفت». [1]
در حديث ديگرى از امير مؤمنان عليه السلام نقل مىكند كه به يكى از يارانش
هنگامى كه او را براى گردآورى زكات مأمور ساخت، دستورهاى مفصلى داد از جمله اينكه:
«أَنْ يَتَلَقَّاهُمْ بِبَسْطِ الْوَجْهِ وَ لِينِ الْجَانِبِ وَ أَمَرَهُ أَنْ
يَلْزَمَ التَّوَاضُعَ وَ يَجْتَنِبَ التَّكَبُّر؛ با چهره گشاده و نرمش و تواضع
با مردم برخورد كند و از تكبر بپرهيزد». [2]
و در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه مىفرمود: «وَ إِذَا كَانَ
الْجَدْبُ أُخِّرُوا حَتَّى يُخْصِبُوا؛ در خشكسالى گرفتن زكات را به تأخير
بياندازيد تا خشكسالى برطرف شود». [3]
مرحوم شيخ حر عاملى نيز در كتاب وسائل الشيعه جلد 6 در كتاب الزكاة باب 14
احاديث متعدّدى در اين زمينه آورده است و مجموع اين احاديث نشان مىدهد كه اسلام
از بكار گرفتن هر گونه خشونت به هنگام جمعآورى ماليات اسلامى نهى كرده و نهايت
ارفاق را نسبت به مشمولين زكات لازم مىشمرد و به تعبير ديگر پرداخت زكات را تبديل
به يك مسألهاى انسانى و اخلاقى كرده كه افراد با ايمان در آن پيشگام مىشوند و از
بركات معنوى و مادى آن بهره مىگيرند نه به صورت گرفتن بدهىها از يك بدهكار
نافرمان و متخلف.
البته ممكن است اين گونه برخورد محبّتآميز ضايعاتى داشته باشد و بعضى افراد
از آن سوء استفاه كنند و حقوق مالى خود را نپردازند؛ ولى تجربه نشان داده كه بركات
مادى و معنوى آن بيشتر از ضايعات آن است به خصوص كه مىدانيم