نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 93
و كتاب خدا همين را مىگويد.
امّا اينكه گفتيد: ما بيشتر زحمت كشيدهايم، مىدانيد عدهاى از همه بيشتر
اسلام را يارى كردهاند، پيامبر در تقسيم بيتالمال آنان را با ديگران به يك چشم
مىنگريست».
ابن ابى الحديد سپس مىگويد:
«اگر گفته شود ابو بكر اموال را به
طور مساوى تقسيم مىكرد، پس چرا كسى اعتراض نكرد؟ در پاسخ بايد گفت: او بعد از
پيغمبر بود و مردم با تقسيم پيغمبر عادت كرده بودند؛ امّا هنگامى كه عمر سر كار
آمد عدهاى را برترى داد، و پس از او عثمان اين برترى را بيشتر كرد.
اين عمل، 22 سال ادامه پيدا كرد و مردم به اين وضع عادت كردند. برگرداندن مردم
از اين وضع اين مشكلات را به وجود مىآورد». [1]
2. جايگاه واقعى مشورت
بىشك مشورت از اصول شناخته شده اسلام و همه عقلاى جهان است و همانگونه كه در
روايات وارد شده، عقل واحدى را به عقول كثيره پيوند مىزند «من شاور الرّجال
شاركهم في عقولهم» [2] ولى
مشورت اركان و شرايطى دارد كه اگر از آنها دور شود نه تنها مفيد نخواهد بود؛ بلكه
گاه نتيجه معكوس مىدهد. از جمله مشورت بايد در امورى باشد كه مورد ترديد و نفى و
اثبات واقع مىشود و اگر مردم بخواهند احكام و موضوعات مسلّم را تحت مشورت قرار
دهند چه بسا باعث ترديد در اساس احكام الهى و وظايف مسلّم عقلى مىگردد.
فىالمثل كسى بخواهد مسئله وجوب حج يا حجاب اسلامى را به آراى
[1]. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد،
ج 7، ص 43- 45.