نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 74
مىدهد كه: «بدانيد فاصله نگاههاى مرگ به شما كوتاه و نزديك است. گويى در
چنگال مرگ گرفتاريد، در حالى كه پنجههايش را در جان شما فروبرده، و حوادث هولناك
و مشكلات شديد شما را غافلگير ساخته است»؛ (و
اعلموا أنّ ملاحظ [1]
المنيّة [2] نحوكم
دانية [3]، و
كأنّكم بمخالبها [4] و قد
نشبت [5] فيكم،
و قد دهمتكم [6] فيها
مفظعات [7]
الأمور، و معضلات [8]
المحذور).
اين سخن، اشاره به اين است كه ميان انسان و مرگ در هيچ سن و سالى فاصلهاى
وجود ندارد. هر لحظه ممكن است حادثه ناگهانى روى دهد و هرزمان ممكن است بيمارى
خطرناكى به سراغ انسان بيايد و يا دشمنى او را به طور ناگهانى از پاى درآورد.
گلوگير شدن يك لقمه ممكن است به زندگى انسان پايان دهد و گرفتگى رگهاى قلب يا مغز
با چند لخته بسيار كوچك خون، وى را در كام مرگ فروبرد و يا با ضربهاى ناگهانى،
نخاع انسان قطع شود و براى هميشه زمينگير گردد.
حضرت در پايان، در يك نتيجهگيرى روشن و گويا مىفرمايد: «حال كه چنين است
وابستگيهاى دنيا را به خود قطع كنيد (از دنياپرستان فاصله بگيريد) و بر توشه تقوا
تكيه كنيد»؛ (فقطّعوا علائق الدّنيا و استظهروا [9] بزاد
التّقوى).
[1]. «ملاحظ» جمع «ملحظ» مصدر ميمى،
به معناى نگاه كردن يا با گوشه چشم نگاه كردن است.
[2]. «منيّه» از ريشه «منى» بر وزن
«سعى» به معناى تقدير گرفته شده و از آنجا كه مرگ در سرنوشت انسان مقدّر است، اين
واژه به مرگ اطلاق مىشود.
[3]. «دانيه» به معناى نزديك از ريشه
«دنوّ» بر وزن «علوّ».
[4]. «مخالب» جمع «مخلب» ناخن و چنگال
حيوانات يا پرندگان است.
[5]. «نشبت» از ريشه «نشب» بر وزن
«غصب» به معناى فرورفتن است.
[6]. «دهمت» از ريشه «دهم» به معناى
غافلگير ساختن است.
[7]. «مفظعات» جمع «مفظعه» به معناى
حادثهاى است كه بيش از حد شديد باشد.
[8]. «معضلات» جمع «معضله»؛ يعنى چيزى
كه فوق العاده انسان را در تنگنا قرار دهد. به جاده تنگ نيز معضله گويند.
[9]. «استظهروا» از ريشه «استظهار» به
معناى كمك گرفتن از شخص يا چيزى است و ريشه اصلى آن «ظهر» به معناى پشت است. واژه
پشتيبانى به معناى تقويت مىآيد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 74