نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 582
سرانجام امام بعد از اين تجزيه و تحليل حساب شده، پيشنهاد مفيد و سازندهاى به
اصحاب خود مىكند و مىفرمايد: « (اكنون كه بالا بردن قرآن بر نيزهها شما را فريب
داده و كار به مسئله حكميّت كشيده شده و شما آماده نبرد تا پيروزى با لشگر شام
نيستيد، براى حكميّت) سينه عمرو عاص را با مشت گره كرده عبد اللّه بن عباس بكوبيد
و از فرصت روزگار استفاده نماييد و مرزهاى دوردست اسلام را در اختيار بگيريد»؛ (فادفعوا في صدر عمرو بن العاص بعبد اللّه بن العبّاس، و
خذوا مهل الأيّام، و حوطوا قواصي [1] الإسلام).
در پايان اين سخن براى ايجاد انگيزه و تحريك غيرت دينى و انسانى آنها
مىفرمايد: «مگر نمىبينيد شهرهاى شما مورد هجوم دشمن قرار گرفته، نيروهاى قدرتمند
شما هدف تير دشمن واقع شده است»؛ (ألا ترون
إلى بلادكم تغزّى و إلى صفاتكم [2] ترمى؟).
به يقين ابو موسى اشعرى ابله، كسى نبود كه بتواند در برابر عمرو بن عاص مكار
بايستد و بهترين شخص براى مقابله با او مرد نيرومند و هوشمندى چون ابن عباس بود؛
ولى توطئههاى مشترك معاويه و بعضى از اطرافيان خائن امام اجازه اين كار را نداد.
نويسنده مصرى (عبد الكريم خطيب) در كتابش به نام (على بن ابى طالب) مىنويسد:
امام عليه السّلام ابن عباس را براى مقابله با عمرو بن عاص آماده كرده بود؛ ولى
اصحاب امام اختلاف كردند؛ و اشعث بن قيس (منافق) در رأس گروهى بود كه با انتخاب
ابن عباس مخالف بود و اشعث همان كسى بود كه به اتفاق قومش مسئله تحكيم را بر على
تحميل كرد و شكى نيست كه او رابطه محكمى با معاويه
[1]. «قواصى» جمع «قاصيه» به معناى
طرف و ناحيه است و «قواصى الاسلام» اشاره به اطراف عراق و حجاز و مناطق ديگرى است
كه زير پوشش حكومت امير مؤمنان على عليه السّلام قرار داشت.
[2]. «صفات» مفرد و در اصل به معناى
سنگ صاف است و به صورت كنايه از قوت و قدرت استعمال مىشود و گاه آن را به سرزمين
حيات و زندگى تفسير كردهاند كه انسان آن را صاف و منظم مىكند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 582