نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 175
درياى عظيم تبديل به كرات آسمانى شدند و بخشى باقى ماندند و اين نيز با
كشفيّات علم امروز سازگار است كه مىگويد: هنوز بخشهاى عظيمى از تودههاى گازهاى
سوزان يا مواد مذاب در آسمانها وجود دارد كه تبديل به كراتى همانند كرات منظومه
شمسى نشده است.
و در ادامه اين سخن از پيدايش آسمانهاى هفتگانه سخن مىگويد و مىفرمايد: «سپس
از آن طبقاتى آفريد و آنها را از هم باز كرد و هفت آسمان را تشكيل داد بعد از آنكه
به هم پيوسته بودند؛ همه آنها به فرمان او برقرار ماندند و در حدّ و اندازهاى كه
او تعيين كرده بود قرار گرفتند»؛ (ثمّ فطر منه
أطباقا [1]،
ففتقها سبع سماوات بعد ارتتاقها [2]، فاستمسكت بأمره، و قامت على حدّه).
اين سخن برگرفته از همان چيزى است كه در سوره انبياء آيه 30 آمده است كه
مىفرمايد: « «أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذِينَ كَفَرُوا
أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما وَ جَعَلْنا مِنَ
الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ»؛ آيا كافران
نديدند كه آسمانها و زمين به هم پيوسته بودند و ما آنها را از يكديگر باز كرديم و
هرچيز زندهاى را از آب قرار داديم».
روشن است كه منظور از مشاهده در اين آيه شريفه مشاهده حسّى و با چشم نيست،
بلكه از طريق علم و دانش و مشاهده درونى است.
فرضيّات علم امروز نيز مىگويد آسمانها و زمين در آغاز به صورت توده واحد
عظيمى از گازها و موادّ مذاب بود كه بر اثر گردش به دور خود يا عوامل ديگر، قطعاتى
پشتسر يكديگر از آن جدا شد و به گوشهاى از فضا پرتاب گشت و كرات و منظومهها و
كهكشانها را تشكيل داد.
آنگاه امام به بيان آفرينش زمين مىپردازد و مىفرمايد: «و زمينى به وجود
[1]. «اطباق» جمع «طبق» به معناى
طبقاتى است كه روى هم قرار گرفتهاند.
[2]. «ارتقاق» به معناى پيوستگى از
ريشه «رتق» گرفته شده كه ضدّ آن «فتق» به معناى گشودن است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 8 صفحه : 175