نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 727
«الدِّينِ»[1]؛ ولى مهم
اينجاست كه قرآن مجيد ترك نماز را قبل از همه اينها بيان كرده است و اين نشانه
روشنى بر اهميّت نقش نماز در سعادت و نجات انسانهاست.
در ضمن، اين آيات دليل روشنى بر مجازات كفّار بر ترك فروع دين همانند ترك اصول
دين است و اين مسئله پيچيده را حل مىكند.
امام در بيان سومين و چهارمين دليل براى اثبات اهميّت نماز مىفرمايد: «نماز
گناهان را فرومىريزد، همچون فروريختن برگ از درختان (در فصل پاييز) و طنابهاى
معاصى را از گردنها مىگشايد»؛ (و إنّها
لتحتّ الذّنوب حتّ [2] الورق، و تطلقها إطلاق الرّبق [3]).
آرى همانگونه كه نماز از گناهان آينده به مضمون آيه شريفه «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ
الْمُنْكَرِ»[4] جلوگيرى
مىكند، نسبت به گناهان گذشته نيز از طريق توبه و انابه به درگاه الهى كه نماز
بستر آن را فراهم مىسازد اثر مىگذارد و گناهانى را كه همچون طناب بر گردن انسان
قرار گرفته و او را از پيشرفت و ترقّى مانع مىشود، از بين برده، انسان را آزاد
مىسازد.
در حديثى از سلمان فارسى مىخوانيم كه مىگويد: من با رسول خدا صلّى اللّه
عليه و اله در سايه درختى نشسته بوديم، پيامبر شاخهاى از آن درخت را گرفته، تكان
داد در اين هنگام برگها فروريختند، سپس فرمود: «ألا تسئلونى عمّا صنعت؟؛ آيا
نمىپرسيد چرا اين كار را كردم؟» عرض كردند: اى رسول خدا خودت به ما خبر ده!
فرمود: «إنّ العبد المسلم إذا
[2]. «حتّ» در اصل به معناى جدا كردن
برگهاى درختان است و گاه در جدا كردن اشياى ديگر نيز به كار مىرود.
[3]. «ربق» بر وزن «عنب» جمع «ربق» بر
وزن «فعل» به معناى طنابى است كه دستاويزهاى متعددى در آن است و معمولا هنگامى كه
مىخواهند حيوانات را به صف كنند هركدام را به يكى از آن دستاويزها مىبندند.