نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 692
هيچگاه آميخته با تلخى نخواهد بود.
آنگاه امام در ادامه سخن بعد از بيان جاودانگى اسلام و سهولت احكام، اشاره به
قوّت و قدرت و اقتدار اسلام كرده و ضمن هفت جمله، حق مطلب را ادا نموده،
مىفرمايد:
«بنابراين اسلام داراى ستونهايى است
كه خداوند آن را در اعماق حق استوار ساخته و اساس آن را ثابت قرار داده و
چشمهسارهايش پرآب و چراغهايش پرفروغ است.
نشانههاى هدايتى دارد كه مسافران راه حق را رهنمون مىشود و پرچمهايى كه براى
هدايت پويندگان راه خدا نصب شده و آبگاههايى كه واردان بر آن سيراب مىشوند»؛ (فهو دعائم أساخ [1] في الحقّ أسناخها[2]، و ثبّت لها أساسها [3]، و ينابيع غزرت [4] عيونها، و مصابيح شبّت نيرانها؛ و منار اقتدى بها سفّارها [5]، و أعلام قصد
بها فجاجها، و مناهل روي بها ورّادها).
به اين ترتيب اسلام به كاخ عظيمى تشبيه شده كه داراى شالودههاى محكم و
ستونهاى قوى است و در كنار آن باغستان و چشمههاى پرآبى قرار دارد و براى رسيدن
به آن در مسير راه چراغهايى در شب تاريك و نشانههايى در روز قرار داده شده، به
گونهاى كه پويندگان اين راه نه در شبها گمراه مىشوند و نه در روزها، و در مسير
راه آبگاههايى است كه مسافران تشنه را سيراب مىكند.
اين ستونها و پايهها مىتواند اشاره به همان چيزى باشد كه در حديث «بنى
الإسلام على خمسة؛ على الصّلاة و الزّكاة و الصّوم و الحجّ و الولاية و لم يناد
بشيء كما نودى بالولاية؛ اسلام بر پنج پايه بنا شده است بر نماز و زكات و روزه و
حج و ولايت و
[1]. «اساخ» از ريشه «سوخ» بر وزن
«صوت» به معناى فرورفتن در چيزى است و هنگامى كه به باب افعال برود به معناى
فروبردن مىآيد.
[2]. «اسناخ» جمع «سنخ» بر وزن «صبر»
به معناى اصل و پايه هرچيزى است.
[3]. «آساس» جمع «اساس» به معناى
شالوده و ريشه ساختمان است.
[4]. «غزرت» از ريشه «غزارت» به معناى
كثرت و فراوانى گرفته شده است.