نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 693
حاكميت امامان، و به چيزى همچون ولايت، دعوت نشده است (زيرا پايه همه واجبات
است). [1]
اما چشمههايى كه در سومين جمله به آن اشاره شده، مىتواند ناظر به آيات قرآن
مجيد و سنّت پيامبر اكرم و امامان معصوم عليهم السّلام باشد. چراغها و نشانههاى
راه، اشاره به معجزات و كراماتى است كه از آن بزرگواران صادر شده و آبگاههاى
سيرابكننده، اشاره به علوم معصومين است كه همه را سيراب مىكند.
سپس امام عليه السّلام در ادامه اين سخن به سه ويژگى ديگر از ويژگىهاى اسلام
اشاره كرده، مىفرمايد: «خداوند منتهاى خشنودى خود و بالاترين قلّه رفيع اطاعتش را
در آن قرار داده است»؛ (جعل اللّه فيه منتهى
رضوانه، و ذروة دعائمه، و سنام طاعته).
جمله اول در واقع اشاره به همان چيزى است كه در قرآن مجيد آمده كه مىفرمايد:
جمله دوم مىتواند اشاره به آيه شريفه « «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ
يُقْبَلَ مِنْهُ» هركس جز اسلام را دين خود قرار دهد از او
پذيرفته نيست» [3] باشد.
و جمله سوم مطابق بعضى از روايات اشاره به جهاد است. در حديثى از امام باقر
عليه السّلام مىخوانيم كه به يكى از ياران خود فرمود: «ألا اخبرك بأصل الإسلام و
فرعه و ذورة سنامه؛ آيا تو را از اصل و فرع اسلام و قله رفيع آن باخبر نسازم».
راوى عرض مىكند: آرى! فدايت شوم، فرمود: «أمّا أصله الصّلاة و فرعه الزّكاة و
ذروة سنامه الجهاد؛ اصلش نماز و فرعش زكات و قله رفيع آن جهاد است». [4]
سرانجام امام عليه السّلام در پايان اين بخش به هفت وصف ديگر از اوصاف اسلام
در عباراتى
[1]. الكافى، جلد 2، صفحه 18، باب
دعائم الاسلام، حديث 1.