نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 663
قبر مىگذارند، اطلاق مىشود.
در روايات شيعه و اهل سنّت نيز آمده است: تنها متولّى غسل و دفن پيامبر، على
عليه السّلام بود از جمله مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار از كتاب الوصيه «شيخ
عيسى ضرير» از امام كاظم عليه السّلام چنين نقل مىكند: «قال رسول اللّه يا على!
أضمنت دينى تقضيه عنّى! قال نعم. قال اللّهم فاشهد. ثمّ قال يا على تغسلنى و لا
يغسلنى غيرك فيعمى بصره ... قال على عليه السّلام فكيف أقوى عليك وحدى؟ قال يعنيك
جبرئيل و ميكائيل و إسرافيل ...؛ پيامبر اكرم فرمود: اى على! آيا تو ضمانت كردى كه
بدهىهاى مرا بپردازى؟
عرض كرد آرى! فرمود خدايا گواه باش! سپس فرمود: اى على! مرا غسل بده و غير تو
نبايد مرا غسل دهد كه نابينا خواهد شد ... على عليه السّلام عرض كرد چگونه من به
تنهايى قادر بر اين كار خواهم شد؟ فرمود: جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و ... تو را
يارى خواهند كرد». [1]
آنگاه امام عليه السّلام به نتيجهگيرى از مجموع بحثهاى گذشته پرداخته و قرب
خود را به پيامبر در حال حيات و وفات دليل روشنى بر سزاوارتر بودن به امر خلافت
مىشمرد و به دنبال آن، همگان را براى جهاد با دشمن بسيج مىكند و مىفرمايد: «
(با توجه به آنچه گفتم) چه كسى به آن حضرت در حيات و مرگش از من سزاوارتر است»؛ (فمن ذا أحقّ به منّي حيّا و ميّتا؟).
ممكن است سؤال شود كه اين امور چه ارتباطى به مسئله خلافت دارد؟ پاسخ اين سؤال
روشن است؛ مقصود على عليه السّلام اين است كه اگر خلافت پيامبر- به فرض- منصوص
نباشد بايد به شايستهترين و نزديكترين افراد سپرده شود. آيا كسى كه هميشه تسليم
فرمان پيامبر بود و در همه غزوات اسلامى ايثار و فداكاريش فزونتر بود و كسى كه
زمزمههاى غيب را مىشنيد و هبوط و عروج فرشتگان را با چشم مىديد و مراسم خاصّ
غسل و كفن و دفن پيامبر را طبق وصيت آن حضرت بر عهده داشت، آيا از همه