نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 640
سپس امام عليه السّلام در ادامه اين سخن مىافزايد: اين آثار چهارگانه بهطور
كامل در آخرت تحقّق مىيابد، نه به اين معنا كه اين آثار، در زندگى دنيا هم نباشد،
بلكه يعنى هدف اصلى و نهايى آنجاست. مىفرمايد: «اين در روزى است كه چشمها در آن
خيره شود و از حركت بازايستد و همه اقطار جهان تيره و تار گردد و گلههاى شتران
(نفيسترين ثروتهاى عرب) بىصاحب ماند»؛ ( «لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصارُ»[1] و تظلم له
الأقطار، و تعطّل فيه صروم [2] العشار [3]).
اين اوصاف سهگانه مربوط به صيحه نخستين و زلزله پايان جهان است زيرا به قدرى
وحشتناك و دهشت آفرين است كه همهكس همهچيز را جز خود فراموش مىكند همانگونه كه
قرآن در ترسيمى گويا مىگويد: « «يَوْمَ
تَرَوْنَها تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذاتِ
حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُكارى وَ ما هُمْ بِسُكارى وَ لكِنَّ عَذابَ
اللَّهِ شَدِيدٌ» روزى كه آن (زلزله رستاخيز) را مىبينيد
هرمادر شيردهى، كودكى شيرخوارش را فراموش مىكند و هرباردارى جنين خود را بر زمين
مىنهد، و مردم را مست مىبينى در حالى كه مست نيستند ولى عذاب الهى شديد است». [4]
در ادامه اين سخن امام عليه السّلام گوشههاى ديگرى از آغاز رستاخيز را شرح
مىدهد كه دلها را مىلرزاند و افكار را حيران مىسازد، مىفرمايد: «در آن هنگام
در صور دميده مىشود، قلبها از كار مىافتد، زبانها بند مىآيد، كوههاى بلند
فرومىريزند و سنگهاى
[1]. «تشخص» از ريشه «شخوص» به معناى
خيره شدن چشم به يك نقطه است، بهطورى كه از حركت باز ايستد. اين تعبير معمولا
كنايه از رعب و وحشت است.
[2]. «صروم» جمع «صرم» بر وزن «فعل»
در اصل به معناى گله شتران است سپس به مجموعههاى ديگر انسانى و غيرانسانى اطلاق
شده است.
[3]. «عشار» جمع «عشراء» بر وزن
«وكلا» در اصل به معناى شتر باردار دهماهه است و از آنجا كه چنين شترى هم به جهت
خودش و هم به جهت بچه كاملى كه در شكم دارد پرارزش است اين واژه، كنايه از اموال
نفيس است.