نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 633
سوى ديگر، عطاياى او حدّ و مرز و نهايتى ندارد و بيم اين نمىرود كه اگر به
افرادى ببخشد ديگران در مضيقه قرار گيرند:
دست حاجت چو برى پيش خداوندى بر
كه كريم است و رحيم است و غفور و
ودود
كرمش نامتناهى نعمش بىپايان
هيچ خواهنده از اين در نرود
بىمقصود
زيرا او وجودى است از هرنظر نامتناهى، به همين دليل كرمش نامتناهى است و نعمت
و عطايش نيز نامتناهى، بلكه مطابق آنچه در دعاى افتتاح آمده است: «و لا تزيده كثرة
العطاء إلّا جودا و كرما؛ فزونى بخشش جز بر جود و كرم او نمىافزايد»، اشاره به
اينكه هرقدر بيشتر ببخشد مردم بيشتر به جود و كرمش اميدوار مىشوند.
آنگاه به نكته سوم پرداخته، مىفرمايد: « (او همانند مخلوقاتش نيست) و توجه
به كسى وى را از ديگرى غافل نمىسازد و شنيدن صدايى او را از شنيدن صداى ديگر باز
نمىدارد. عطا و بخشش او به كسى مانع از سلب نعمت (در آنجا كه مصلحت باشد)
نمىگردد، و غضبش او را از رحمت بازنمىدارد، و رحمتش او را از عذاب و كيفر (به
هنگام لزوم) غافل نمىسازد، نه آنچه پنهان است او را از آنچه آشكار است
بازمىدارد، و نه آنچه آشكار است او را از آنچه نهان است جدا مىسازد»؛ (و لا يلويه [1] شخص عن شخص، و لا يلهيه صوت عن صوت، و لا تحجزه هبة عن
سلب، و لا يشغله غضب عن رحمة، و لا تولهه [2] رحمة عن عقاب، و لا يجنّه [3] البطون عن الظّهور، و لا يقطعه
[1]. «يلوى» از ريشه «لىّ» بر وزن
«حىّ» به معناى اعراض كردن و سر برگرداندن و منحرف ساختن است.
[2]. «توله» از «وله» بر وزن «فرح» به
معناى حيرت و سرگردانى از شدّت غم و اندوه است و لذا به شخص عاشق غمگين «واله»
گفته مىشود.
[3]. «يجن» از ريشه «جنّ» بر وزن
«فنّ» به معناى مستور ساختن و پوشاندن است، لذا به كسى كه عقلش پوشيده شده، مجنون
گفته مىشود و بر طايفه جن به جهت مستور بودن، اين لفظ اطلاق شده است و به-
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 633