نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 600
مىآميزد و مىفرمايد: «خداوند را سپاس مىگوييم و ستايش مىكنيم بر توفيقى كه
بر اطاعتش داده و حمايتى كه در جلوگيرى از معصيتش نموده، و از او مىخواهيم كه
نعمتش را (بر ما) كامل و چنگ زدن به ريسمان محكمش را نصيب ما گرداند»؛ (نحمده على ما وفّق له من الطّاعة، و ذاد [1] عنه من
المعصية، و نسأله لمنّته تماما، و بحبله اعتصاما).
از آنجا كه برترين افتخار انسان توفيق اطاعت و ترك معصيت است، امام عليه
السّلام در كلام بالا بر اين دو تكيه مىكند و منظور از توفيق در اينجا فراهم كردن
اسباب اطاعت و ترك معصيت است، زيرا خداوند به ما عقل و هوش داده، وجدان بيدار
مرحمت كرده، پيامبران الهى را فرستاده و كتب آسمانى را نازل كرده كه تمام اينها ما
را به طاعتش نزديك و از معصيتش دور گرداند و اگر اين اسباب وجود نداشت در گرداب
گناه و ترك طاعت غوطهور مىشديم، بنابراين سزاوار است همواره خدا را بر اين
نعمتهاى بزرگ سپاس گوييم.
اما دعايى كه امام در دو جمله در ذيل اين حمد و ثنا آورده، يكى مربوط به
تقاضاى تكميل نعمتها و ديگرى توفيق اعتصام به حبل اللّه است كه منظور از آن يا دين
و آيين الهى است، آنگونه كه از آيه «وَ
اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»[2] استفاده مىشود، و يا منظور قرآن مجيد است،
آنگونه كه از حديث ثقلين برمىآيد كه مىفرمايد:
«كتاب اللّه حبل ممدود من السّماء الى
الأرض» [3] و يا
منظور، هردو است، زيرا در واقع تفاوتى باهم ندارند.
به يقين اگر اين توفيق الهى شامل حال ما گردد، كه نعمتهاى او در حق ما كامل و
چنگ زدن ما به حبل اللّه، قوىّ شود، خوشبختترين انسان خواهيم بود.
[1]. «ذاد» از ريشه «ذود» بر وزن
«ذوق» به معناى راندن و طرد كردن است.