نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 559
است و از آنجا كه اين حالت از عقل و خرد سرچشمه مىگيرد، اين واژه (حلم) گاه
به معناى عقل و خرد نيز به كار مىرود، لذا «حليم» هم به افراد بردبار و
خويشتندار مىگويند و هم به افراد عالم و دانشمند.
علماى اخلاق گفتهاند كه صفت «حلم» حد وسط در ميان دو صفت رذيله است؛ يكى تن
به ذلت دادن و ديگرى افراط در غضب.
به هرحال اين صفت در برخورد با جاهلان و بىخردان غالبا ظاهر مىشود، شخص حليم
تا آنجا كه سبب سوء استفاده نشود در برابر آنان ملايمت و مدارا بهخرج مىدهد،
شايد به راه آيند و دست از خيرهسرى بردارند.
تعبير به «علماء» منحصر به عالمانى نيست كه علوم رسمى را خواندهاند، بلكه شامل افراد آگاهى
مىشود كه داراى معرفت بالا و قدرت درك حقايقاند.
تعبير به «قد براهم الخوف بري القداح» تنها مقصودش اين نيست كه پرهيزگاران از خوف مسئوليتها لاغر
اندامند، بلكه آنها بر اثر اين خوف فعاليت قوىتر و قاطعترى در راه انجام وظيفه
دارند، زيرا وقتى چوبه تير را مىتراشند براى خوردن به هدف، پرواز بهتر و نوك
تيزترى دارد.
تعبير به اينكه «ناظران آنها را بيمار مىپندارند» اشاره به اين است كه همواره
عالمان بردبار و پرهيزگاران نيكوكار- در چشم افراد سادهلوح، انسانهاى غيرقاطع با
مديريت ضعيف محسوب مىشوند، به همين دليل مىبينيم غالب پيامبران از سوى امتهاى
نادان به جهل و جنون متّهم شدند به خصوص اينكه آنها همرنگ جماعت نيستند و آن كس
كه همرنگ جماعت نباشند از نظر جاهلان سند رسوايى خود را امضا كرده و چنين كسى كه
نان به نرخ روز نمىخورد، عاقل نيست.
قرآن مجيد درباره پيشگامان در خيرات مىگويد: « «وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ
وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلى رَبِّهِمْ راجِعُونَ» آنها كسانى هستند كه نهايت كوشش را در انجام طاعات به خرج مىدهند و با اين
حال دلهايشان هراسان است از اينكه به سوى پروردگارشان باز
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 559