نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 539
أنفسهم منهم في البلاء كالّتي نزّلت في الرّخاء [1]).
در حال نعمت مست و مغرور نمىشوند و در بلا و مشكلات بىتابى و جزع ندارند؛ در
همه حال راضى به رضاى خدا و تسليم در برابر اراده او هستند. به يقين از تلاش و
كوشش براى مبارزه با مشكلات و فراهم كردن اسباب نعمتها فروگذار نمىكنند؛ ولى آنجا
كه از تحت اراده آنها بيرون است، جز تسليم و رضا عكس العملى نشان نمىدهند؛ زيرا
از يك سو مىدانند خداوند حكيم است و مهربان؛ از هركس، حتى از مادر مهربانتر و جز
آنچه كه مصلحت بنده باايمان اوست، مقدّر نمىفرمايد.
از سوى ديگر مىدانند بىتابى در برابر بلا و حوادث ناگوار نه تنها مشكلى را
حل نمىكند، بلكه اجر و پاداش آنها را بر باد مىدهد و گاه بر مشكلات نيز
مىافزايد و سبب يأس و نوميدى و انفعال در برابر هرحادثهاى مىشود.
درباره اهميّت مقام تسليم و رضا، روايات فراوانى از معصومين عليهم السّلام
وارد شده است؛ از جمله در حديثى از امام صادق عليه السّلام مىخوانيم: «رأس طاعة
اللّه الصبر و الرّضا عن اللّه فيما احبّ العبد او كره، و لا يرضى عبد عن اللّه
فيما احبّ أو كره إلّا كان خيرا له فيما أحبّ أو كره؛ برترين مرتبه اطاعت خداوند،
صبر و رضا در همه چيزهايى است كه بندگان دوست دارند، يا دوست ندارند و هيچ بندهاى
در همه اين امور از خدا راضى نمىشود، مگر اينكه خير او در آن است». [2]
مرحوم كلينى بعد از نقل اين روايت در كافى، دوازده روايت ديگر در اهميّت تسليم
و رضا و مقامات مؤمنان راضى و تسليم در برابر اراده پروردگار ذكر كرده است.
امام عليه السّلام بعد از ذكر اوصاف فوق به يك وصف ديگر مهم پرهيزكاران
مىپردازد كه نشانه ايمان قوىّ و اطمينان آنها به وعدههاى الهى است، مىفرمايد:
«اگر سرآمد معيّنى كه
[1]. «رخاء» و «رخوه» در اصل به معناى
سستى و نرمى است و هنگامى كه در مورد زندگى به كار رود به معناى زندگى توأم با
آرامش و آسايش و وسعت است.
[2]. الكافى، جلد 2، صفحه 60، باب
الرضا بالقضاء، حديث 1.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 539