نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 52
چون در گذشته صفات مختلفى از صفات مخلوقين نقل كرد، هرچند نتيجه آن را در
عالىترين وجه براى خدا اثبات نمود در اينجا نيز به مسئله تكلّم و سخن گفتن
مىپردازد و مىفرمايد: «خدا با موسى سخن گفت؛ ولى نه مثل انسانها كه با زبان و
دهان و تارهاى صوتى مخارج حروف را تنظيم كند و كلمات را به وجود آورده بلكه او
امواج صوتى را در فضا آفريد و از اين طريق با موسى سخن گفت و موسى سخن خدا را از
شش جهت مىشنيد كه اين خود از آيات عظيم پروردگار بود، بىآنكه نياز به جوارح و
اعضاى صوتى داشته باشد».
ظاهر كلام امام عليه السّلام اين است كه آيات عظيم پروردگار همان شنيدن سخنان
خداوند از شش جهت بود، چنانكه جملههاى «بلا
جوارح و لا أدوات، و لا نطق و لا لهوات» نيز
شاهد و گواه آن است.
احتمال ديگرى را جمعى از شارحان نهج البلاغه در اينجا دادهاند كه منظور از
آيات عظيم خداوند، معجزات نهگانه [1] موسى بن عمران باشد؛ ولى اين احتمال بسيار بعيد به نظر
مىرسد و با نظم كلام امام سازگار نيست مگر با تكلف و ارتكاب خلاف ظاهر.
البتّه اين احتمال وجود دارد كه منظور خصوص دو معجزه عصا و يد و بيضا باشد كه
مقارن تكلّم با موسى به وى ارائه شد.
بههرحال اطلاق وصف ناطق، يا لافظ به خداوند صحيح نيست، زيرا اين دو لفظ اشاره
به حركت زبان و مخارج حروف و تارهاى صوتى دارد كه خداوند از آن منزّه است؛ ولى
اطلاق لفظ متكلّم بر خدا صحيح است، چون او ايجاد كلام مىكند و براى اينكه
- به آن زبان كوچك مىگويند، ولى در خطبه به نظر مىرسد به قرينه مجاورت به
معناى حنجره باشد.
[1]. منظور از آيات نهگانه همان
امورى است كه در قرآن مجيد در آيات مختلف به آن اشاره شده است و آن عبارت است از
جراد (بلاى ملخ) قمّل (بلاى شپش) ضفادع (بلاى قورباغهها) دم (رنگين شدن آب نيل به
خون) طوفانهاى كوبنده و معجزه عصا، و يد و بيضا و قحطى شديد براى فرعونيان و آفات
درختان ميوه.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 52