نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 444
شرح و تفسير تعصب بىدليل
امام عليه السّلام در اين فقره براى مبارزه با كبر و غرور و تعصبات جاهلى به
بيان نكته ديگرى مىپردازد كه حاصلش اين است كه افراد متعصب براى خود دلايلى
دارند، هرچند ضعيف و نادرست؛ اما تعصبهاى زشت شما كه سبب نزاع و خونريزى مىشود
هيچ دليلى ندارد و اين نشان مىدهد كه تعصب شما از آنها زشتتر و بدتر است.
مىفرمايد: «من در رفتار و كردار مردم جهان نظر افكندم هيچكس را نيافتم كه
درباره چيزى تعصّب و تكبّر به خرج دهد جز اينكه (ظاهرا) دليل و هدفى براى خويش
دارد يا مىخواهد حقيقت را بر جاهلان مشتبه سازد يا با دليلى در فكر و انديشه
سفيهان نفوذ كند جز شما كه درباره چيزى تعصّب مىورزيد كه نه سببى دارد و نه
هدفى»؛ (و لقد نظرت فما وجدت أحدا من العالمين
يتعصّب لشيء من الأشياء إلّا عن علّة تحتمل تمويه [1] الجهلاء، أو حجّة تليط [2] بعقول السّفهاء غيركم. فإنّكم تتعصّبون لأمر
ما يعرف له سبب و لا علّة).
اشاره به اينكه هرچه تاريخ گذشتگان و اقوام امروز را مطالعه مىكنم به اين
نتيجه مىرسم كه آنها بهانهاى براى تعصب خود داشتند يا پوشاندن حقيقت بر جاهلان و
يا نفوذ در افكار سفيهان و سادهلوحان و در نتيجه رسيدن به يك سلسله منافع مادى؛
ولى تعصبات شما اثر و فايده و هيچ دليل مقبول و يا نيمه مقبولى ندارد، جز سخنانى
ناروا و سپس ديوانهوار به جان هم افتادن و احيانا خون ريختن. تفاوت جاهلان و
سفيهان در
[1]. «تمويه» يعنى مشتبه ساختن و در
اصل به معناى دادن آب طلا به روى مس براى فريب جاهلان بوده است.
[2]. «تليط» از ريشه «لوط» بر وزن
«موت» به معناى چسبيدن چيزى به چيزى است و هنگامى كه مطلبى مورد علاقه قلبى كسى
باشد كه گويى به آن چسبيده و از آن جدا نمىشود جمله «لاط بقلبي» را به كار
مىبرند. اين واژه هم به صورت اجوف واوى و هم به صورت اجوف يايى به كار مىرود.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 444