نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 438
مىفرمايد: «و به همين جهت است كه خداوند، بندگان باايمان خود را با نمازها و
زكاتها و مجاهدتها به وسيله روزه واجب (از بغى و ظلم و كبر) حراست فرموده، تا اعضا
و جوارحشان آرام شود؛ چشمانشان خاضع، و نفوس آنان رام گردد؛ قلبهايشان خضوع پذيرد
و تكبّر را از آنان بزدايد»؛ (و عن ذلك ما
حرس اللّه [1] عباده
المؤمنين بالصّلوات و الزّكوات، و مجاهدة الصّيام في الأيّام المفروضات، تسكينا
لأطرافهم، [2] و
تخشيعا لأبصارهم، و تذليلا لنفوسهم، و تخفيضا [3] لقلوبهم، و إذهابا للخيلاء [4] عنهم).
اشاره به اينكه يكى از فلسفههاى مهم اين عبادات، درهم شكستن انگيزههاى كبر و
غرور است كه سرچشمه تجاوز و ظلم مىشود. اركان و آداب نماز بهطور كامل، انسان را
به تواضع دعوت مىكند. ايستادن همچون عبد خاضع در برابر خداوند و سپس ركوع و از
همه مهمتر سجده از يك سو روح تواضع را در انسان پرورش مىدهد و از سوى ديگر او را
از هرگونه گناه بازمىدارد «إِنَّ
الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ»[5].
همچنين زكات كه در واقع اكرام و احترامى به نيازمندان و مستمندان است، كبر و
[1]. «عن ذلك ما حرس اللّه» در تركيب
و تفسير اين جمله، شارحان اختلاف كردهاند. ابن ابى الحديد مىگويد «ما» در اين
جمله زايده و «ذلك» اشاره به بغى و ظلم و كبر است، بنابراين مفهوم جمله چنين
مىشود: خداوند بندگانش را از اين امور سهگانه به وسيله نماز و روزه و زكات حفظ
فرموده است و بعضى ديگر مانند شارح خوئى گفتهاند كه «عن» در اينجا براى بيان علت
است و «ما» مصدريه است و معناى جمله اين مىشود كه خداوند بدين سبب بندگانش را با
نماز و زكات و روزه از كبر و غرور و ظلم، حراست كرده است.
[2]. «اطراف» اين واژه در فارسى امروز
به معناى جوانب است؛ ولى در لغت عرب طرف، بر وزن «هدف» به معناى قطعه و پارهاى از
هرچيز است و به هنگامى اطراف بدن گفته مىشود مراد دست و پا و انگشتان است.
[3]. «تخفيض» از «خفض» بر وزن «لفظ»
به معناى سهولت و نرمش و پايين آوردن گرفته شده است.