responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 388

با مؤمنان راستين به فساد در زمين و ستيز برخاستيد. خدا را! خدا را! از كبر و تعصب ناروا و تفاخر جاهليّت بپرهيزيد كه سبب ايجاد كينه و دشمنى و جايگاه وسوسه‌هاى شيطان است. اينها همان چيزى است كه شيطان به وسيله آن، امتهاى پيشين و اقوام گذشته را فريفت تا آنجا كه در تاريكيهاى جهل فرورفتند و در گودالها و دامهاى ضلالت او سقوط كردند، به آسانى تسليم او شدند و رهبرى او را پذيرفتند و آنها را به هرجا كه خاطر خواه او بود برد. آنها پيروى از چيزى كردند كه دلها در آن شبيه و هماهنگ بود و قرنها پى درپى بر آن گذشت و كبر و غرورى را پذيرا شدند كه (بر اثر فزونى) سينه‌ها با آن تنگ شد.

به هوش باشيد، بترسيد و بر حذر باشيد از پيروى و اطاعت (كوركورانه) بزرگترها و رؤسايتان، همانها كه به سبب موقعيت خود، تكبّر مى‌ورزند و خويش را بالاتر از نسب خود مى‌شمرند، اعمال نادرست خود را به خدا نسبت مى‌دهند و به انكار نعمتهاى او بر مى‌خيزند تا با قضايش ستيز كنند و بر نعمتهايش چيره شوند، زيرا آنها اساس و بنيان تعصب و ستون و اركان فتنه و فساد و شمشيرهاى تكبّر جاهليّت‌اند.

از خدا بترسيد و با نعمتهايى كه او به شما ارزانى داشته مخالفت نكنيد و نسبت به فضل و بخشش او به يكديگر حسادت نورزيد. از افراد بى‌اصل و نسب اطاعت نكنيد همانها كه بر اثر صفاى باطن خويش، آب تيره نفاقشان را نوشيديد و تندرستى خويش را با بيمارى آنها آميختيد و در اعتقاد حق خود، عقيده باطل آنها را راه داديد، آنها اساس گناه و همنشين نافرمانى و عصيانند آنها كسانى هستند كه شيطان آنان را مركبهاى راهوار ضلالت قرار داده و سپاهى كه به وسيله آنان به مردم غافل حمله مى‌كند و از آنها به عنوان سخنگوى خود (براى بيان مقاصد خوش) بهره مى‌گيرد تا عقلهايتان را بدزدد، در چشمهاى شما نفوذ كند و در گوشهايتان (اباطيل را) بدمد و به اين ترتيب شما را هدف تيرهاى خود و پايمال قدمهايش قرار داد و گلوى شما را در دست خود فشرد!

***

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 388
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست