responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 372

سهم الوعيد، و أغرق‌ [1] إليكم بالنّزع‌ [2] الشّديد، و رماكم من مكان قريب).

آن‌گاه شاهد اين سخن را از كلام خود ابليس (طبق آيه‌هاى قرآن) چنين بيان مى‌كند: «شيطان گفته است پروردگارا! بدين جهت كه مرا اغوا كردى (و از رحمت خود محروم ساختى) زرق‌وبرق زندگى دنيا را در چشم آنها جلوه مى‌دهم و همه را اغوا مى‌كنم (و از رحمتت محروم مى‌سازم)»؛ (فقال: «رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»).

اينكه امام به جان خود سوگند مى‌خورد نشان مى‌دهد كه مطلب فوق العاده جدّى است؛ چه چيز شريف‌تر از جان امام است و اينكه مى‌فرمايد: «شيطان تير تهديد را در چلّه كمان گذارده و آن را تا به آخر كشيده و از مكانى نزديك شما را نشانه گرفته است» اشاره به اين است كه خطر شيطان در شديدترين صورت كه كمتر خطا مى‌كند متوجّه شماست و راه نفوذ خويش را اين بدبخت بى‌نوا نيز نشان داده است و آن آرايش مظاهر مادّى دنيا و زيباسازى زرق‌وبرق مواهب مادّى و غرق ساختن در گرداب شهوات است.

تعبير امام عليه السّلام به اينكه شيطان تمام قوا و نيروهاى خود را براى حمله به شما آماده ساخته و از مكان نزديكى شما را نشان گرفته و از هرنظر در تيررس او قرار داريد اشاره به اين است كه عوامل وسوسه‌هاى شيطانى در درون و برون انسان فراوان است، هواى نفس از يك طرف و عوامل بيرونى گناه از سوى ديگر جمله‌ (لأغوينّهم أجمعين) كه با «لام» قسم شروع شده و با «نون» تأكيد ثقيله و تصريح به واژه «اجمعين» پايان گرفته شاهد بر اين است كه او در اهداف شوم خود بسيار جدّى است و به همين دليل انسانها بايد كاملا بيدار و هوشيار باشند تا در دامهاى رنگارنگ او نيفتند.


- است. اشاره به اينكه شيطان تير خود را براى پرتاب به سوى شما آماده ساخته است و واژه فوق به معناى بالا نيز از همين جا گرفته شده است.

[1]. «اغرق» از ريشه «اغراق» و «غرق» بر وزن «ورق» به معناى كشيدن زه كمان تا حد ممكن براى تيراندازى گرفته شده است. سپس به هركارى كه در آن نهايت تلاش شود اطلاق گرديده است.

[2]. «نزع» به معناى چيزى را از جا بركندن و يا كشيدن است؛ مانند كشيدن كمان به هنگام تير.

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 372
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست