نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 337
بأسماعكم إليها، و ألظّوا [1] بجدّكم عليها، و اعتاضوها من كلّ سلف خلفا، و من كلّ مخالف
موافقا).
گويى تقوا همه انسانها را به سوى خود فرامىخواند و آثار نيك خود را براى
همگان تشريح مىكند، لذا امام مىفرمايد: به سرعت گوش خود را به دعوت تقوا بسپاريد
و به دنبال آن برخيزيد و به تهيه مقدمات آن بپردازيد و اگر تقوا داشته باشيد از
دست رفتن سرمايههاى دنيا غمى ندارد و تقوا در برابر مخالفان مدافع شماست.
واژه «مخالف» در اينجا ممكن است اشاره به گناهان پيشينى باشد كه آثار آن با
تقوا برچيده مىشود و يا منظور دشمنان و مخالفان انسان باشد، زيرا خداوند وعده
پيروزى به پرهيزگاران داده است همانگونه كه قرآن مجيد مىفرمايد: « «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ
هُمْ مُحْسِنُونَ» خداوند با پرهيزكاران و نيكوكاران است». [2] و نيز
مىفرمايد:
« «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا يَضُرُّكُمْ
كَيْدُهُمْ شَيْئاً» هرگاه شكيبايى و تقوا پيشه
كنيد مكر مخالفان به شما نمىرسد». [3]
سپس در شش جمله ديگر مىافزايد: «خواب خود را با تقوا به بيدارى مبدّل سازيد،
و روز خود را با آن طى كنيد، قلوب خود را با آن همراه نماييد، گناهان خويش را با
آن شستشو دهيد، و بيماريهاى جان و دل را با آن مداوا كنيد»؛ (ايقظوا بها نومكم و اقطعوا بها يومكم، و أشعروها قلوبكم، و ارحضوا [4] بها ذنوبكم،
و داووا بها الأسقام).
جمله «أيقظوا بها نومكم» ممكن است اشاره به خواب معمولى باشد؛ يعنى در پرتو تقوا پاسى از شب را بيدار
باشيد و با خدا راز و نياز كنيد. (در مقابل و اقطعوا بها يومكم) اين احتمال
داده شده كه مراد بيدار شدن از خواب غفلت به سبب تقواست. جمله «اشعروها
[1]. «الظوا» از ريشه «لظّ» بر وزن
«خطّ» به معناى ملازم چيزى بودن مشتق شده است.