نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 333
پيشين و آينده عرضه داشته و مىدارد، زيرا فرداى قيامت همه به آن نيازمندند؛
در آن روز كه خدا آنچه را كه آفريده بازمىگرداند و آنچه را عطا كرده، بازمىستاند
و از همه نعمتهايش (صاحبان نعمت را) بازخواست مىكند (كه با نعمتهاى او چه
كردند؟)»؛ (لم تبرح [1] عارضة نفسها على الأمم الماضين منكم و
الغابرين، [2]
لحاجتهم إليها غدا، إذا أعاد اللّه ما أبدى، و أخذ ما أعطى، و سأل عمّا أسدى [3]).
آرى تقوا همچون قصر زيبا، باشكوه و آرامبخشى است كه همگان را به سوى خود فرا
مىخواند و در برابر ديدگان همه انسانها بوده و خواهد بود و همه كتب آسمانى و
انبيا و اولياى الهى به سوى آن دعوت كردهاند. قرآن مجيد مىگويد: « «وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ
قَبْلِكُمْ وَ إِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ» ما به كسانى كه پيش از شما كتاب آسمانى به آنها داده شده بود سفارش كرديم به
شما نيز سفارش مىكنيم كه تقواى الهى پيشه كنيد». [4]
امام عليه السّلام در سومين نكته مىفرمايد: «اما چه كم هستند كسانى كه تقوا
را پذيرا شدند و حق آن را ادا كردند (آرى) آنها عددشان كم و شايسته توصيفى هستند
كه خداوند (در قرآن مجيد) مىفرمايد: اندكى از بندگان من سپاسگزارند»؛ (فما أقلّ من قبلها، و حملها حقّ حملها! أولئك الأقلّون
عددا، و هم أهل صفة اللّه سبحانه إذ يقول: «وَ
قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ»[5]).
امّا چرا تقوا با آن همه اهميّتى كه دارد طالبانش كم است؟ پاسخ اين سؤال
چندان
[1]. «لم تبرح» از ريشه «برح» به
معناى دور شدن و كنار رفتن گرفته شده و هنگامى كه با كلمه نفى همراه مىشود، معناى
اثبات را مىرساند.
[2]. «غابرين» جمع «غابر» از غبور، بر
وزن «عبور» گرفته شده كه به معناى باقى ماندن چيزى است، بنابراين «غابرين» يعنى
بازماندگان.
[3]. «اسدى» از ريشه «سدى» بر وزن
«عبا» به معناى نيكى كردن گرفته شده است.