نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 159
است»؛ (ألا ينظرون إلى صغير ما خلق، كيف أحكم
خلقه، و أتقن تركيبه، و فلق له السّمع و البصر، و سوّى [1] له العظم و البشر [2]!).
در اينجا امام عليه السّلام به امور ششگانهاى درباره حيوانات و حشرات بسيار
كوچك اشاره مىكند؛ آفرينش مستحكم، تركيب صحيح، دارا بودن گوش و چشم و نظم خاص
استخوان و پوست. آرى در عين كوچكى، همه اعضا و ابزار مورد نياز در اختيار آنهاست و
آنچه را خداوند به حيوان عظيمى همچون فيل و كرگدن داده، به آنها نيز به نسبت اندام
و نيازشان بخشيده است و به يقين آفرينش اين موجودات كوچك به جهت ظرافت و دقت عجيبى
كه در آنها به كار رفته از آفرينش موجودات عظيم مهمتر است.
آنگاه امام وارد مرحله دقيقترى مىشود و از ميان موجودات كوچك به شرح بسيار
جالبى درباره دو مخلوق صغير كه غالبا انسانها درباره آفرينش آن دو نمىانديشند
مىپردازد؛ نخست درباره مورچه چنين مىفرمايد: «به اين مورچه نگاه كنيد با آن جثه
كوچك و اندام ظريفش كه از كوچكى درست، با چشم ديده نمىشود و در انديشه نمىگنجد»؛ (انظروا إلى النّملة في صغر جثّتها، و لطافة هيئتها، لا
تكاد تنال بلحظ البصر، و لا بمستدرك الفكر).
سپس مىافزايد: «ولى با اين حال چگونه روى زمين (ناهموار و پرسنگلاخ) راه
مىرود و به روزيش دست مىيابد، دانهها را (از راههاى دور و نزديك) به لانهاش
منتقل مىكند و در جايگاه مخصوص نگهدارى مىنمايد. در فصل گرما براى سرما و به
هنگام توانايى براى روز ناتوانى ذخيره مىكند»؛ (كيف دبّت على أرضها، و صبّت على رزقها، تنقل الحبّة إلى حجرها، و تعدّها في
مستقرّها. تجمع في حرّها لبردها، و في وردها [3] لصدرها [4]).
[1]. «سوّى» از ريشه «تسويه» به معناى
نظام بخشيدن و مرتّب نمودن است.
[2]. «بشر» جمع «بشرة» يعنى ظاهر پوست
تن و به معناى انسان نيز مىآيد.
[3]. «ورد» به معناى عطش و نيز آبگاه
است و در اينجا كنايه از امكان و توانايى است.
[4]. «صدر» يعنى بازگشت از آبگاه و در
اينجا كنايه از ناتوانى و فقدان است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 159