نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 110
در قرآن مجيد نيز مىخوانيم: « «وَ
أَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»[1]؛ سخنان خود را
پنهان سازيد يا آشكار كنيد (تفاوتى نمىكند) او از آنچه در درون سينههاست آگاه
است.» نيز مىفرمايد: « «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ
لَحافِظِينَ كِراماً كاتِبِينَ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ»[2]؛ و بىشك نگهبانانى بر شما گمارده شده
والامقام و نويسنده (اعمال نيك و بد شما) كه مىدانند شما چه مىكنيد».
بديهى است ثبت اعمال به وسيله فرشتگان حافظ اعمال، براى تأكيد است وگرنه از
جملههاى قبل به خوبى روشن شد كه آشكار و پنهان و همهچيز در زمين و آسمان در
برابر علم خدا يكسان است.
با توجه به اين كه جمله «قد وكّل
بذلك؛ خداوند براى كتابت گروهى را مأمور كرده است»
و با توجه به اينكه كتابت اعمال آشكار را به اعمال محدود ساخته «و إن أعلنتم كتبه» چنين
استفاده مىشود كه فرشتگان الهى مأموريت ندارند همه اعمال پنهانى را بنويسند و
خداوندى كه ستار العيوب است بخشى از اين اعمال را از قلمرو اطلاع آنها خارج ساخته
و تنها در اختيار خودش قرار داده است و اين حكايت از نهايت لطف او مىكند.
در دعاى كميل نيز مىخوانيم: «و كلّ سيّئة أمرت باثباتها الكرام الكاتبين
الّذين وكّلتهم بحفظ ما يكون منّى و جعلتهم شهودا علىّ مع جوارحى و كنت انت
الرّقيب علىّ من ورائهم و الشّاهد لما خفى عنهم و برحمتك اخفيته و بفضلك سترته؛
خداوندا گناهان مرا ببخش هرگناهى كه فرشتگان والامقام را مأمور ثبت آن كردهاى
همانها كه مأموريت دارند همه آنچه را از من سر مىزند بنويسند و آنها را افزون بر
اعضاى من گواه من قرار دادى و تو در ماوراى آنها مراقب آنان هستى و گواه بر چيزى
هستى كه از آنها پنهان شده است (آرى) به رحمتت آن را پنهان سختى و به سبب فضلت
مستور داشتى».