نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 651
بخشش و كمكى، متابعتش مىكنند؛ ولى من شما را كه بازماندگان اسلام و بقاياى
انسانهاى با ارزشيد دعوت مىكنم و كمكها و عطايايى به شما مىبخشم با اين حال،
از گرد من پراكنده مىشويد و راه مخالفت با من را پيش مىگيريد» (أو ليس عجبا أنّ معاوية يدعو الجفاة [1] الطّغام [2] فيتّبعونه على غير معونة و لا عطاء، و أنا
أدعوكم- و أنتم تريكة [3] الإسلام، و بقيّة النّاس- إلى المعونة أو طائفة من العطاء، فتفرّقون عنّي و
تختلفون عليّ؟).
در اين جا دو نكته شايان دقت است: نخست اين كه در تواريخ معروف است كه معاويه
در بذل و بخششهاى سياسى و جهتدار، بسيار فعّال بود؛ چگونه امام مىفرمايد:
معاويه نه كمكى به افراد مىكند و نه عطايى به آنها مىبخشد؟
پاسخ اين سؤال را بعضى از شارحان نهج البلاغه دادهاند و آن اين كه معاويه
معاملات سياسى خود را با سران قبايل و فرماندهان لشكر داشت و آنها را به ارقام
گزافى مىخريد و با توده مردم كارى نداشت؛ ولى على عليه السّلام براى رعايت عدالت،
بيت المال را ميان همه تقسيم مىكرد و هزينههاى جنگى را به همه جنگجويان اسلام
مىپرداخت.
ديگر اين كه چرا معاويه با آن گونه تقسيم مال، مردم را بسيج مىكرد ولى با
تعميم عطا و گسترش عادلانه كمكها از سوى امير مؤمنان بسيج نمىشدند؟
پاسخ اين سؤال نيز چندان پيچيده نيست؛ اضافه بر سستى و بىوفايى كوفيان
وفادارى شاميان هنگامى كه معاويه اموال را جمع مىكرد و به سران قبايل رشوه مىداد
افراد قبيله با فرمان سرانشان بسيج مىشدند، ولى هنگامى كه امير مؤمنان على عليه
السّلام به سران و افراد قبيله تقريبا يكسان مىداد سران ناراضى، سستى به خرج
مىدادند و افراد
[1] «الجفاة» جمع «جافى» به معناى شخص
خشن و كج خلق است و از ماده «جفا» گرفته شده است.
[2] «الطغام» جمع «طغامه» به معناى
انسانهاى ضعيف الفكر و پست و اوباش است.
[3] «تريكه» از ماده ترك (رها كردن)
به معناى شخص يا چيزى است كه باقى مانده است و منظور در اين جا باقى ماندگان از
شخصيتهاى آغاز اسلام است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 651