نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 589
احكام الهى و تبديل آن به احكام ديگر بر طبق تمايلات نفسانى و منافع شخصى است.
به همين دليل، در روايات اسلامى مذمّت شديدى از موضوع بدعت شده است: در حديثى
از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم: «اهل البدع شرّ الخلق و الخليفة؛
اهل بدعت، بدترين خلق و داراى بدترين اخلاقند». [1] امير مؤمنان على عليه السّلام مىفرمايد:
«أمّا أهل البدعة فالمخالفون لأمر اللّه و لكتابه و رسوله العاملون برأيهم و
أهوائهم و إن كثروا؛ اما اهل بدعت كسانىاند كه مخالف فرمان خدا و كتاب او و رسول
او مىباشند.
آنها به رأى و هواى خويش عمل مىكنند (و همه بر باطلند) هر چند بسيار باشند». [2] روايات در اين
زمينه بسيار فراوان است و با شدّت، بدعت و بدعتگذار را مىكوبد.
دليل آن هم روشن است؛ زيرا اگر باب بدعت در احكام الهى گشوده شود و هر كس با
ميل خود و بر طبق منافع شخصى حلالى را حرام و يا حرامى را حلال كند زمان كوتاهى
نمىگذرد كه دين و آيين الهى به كلّى دگرگون و مسخ مىشود و از احكام اصيل اسلام
چيزى باقى نمىماند؛ بر همين اساس پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله هر گونه
همكارى با بدعت گذاران را منع كرده؛ تا آن جا كه مىفرمايد: «من تبسّم في وجه
مبتدع فقد أعان على هدم دينه؛ كسى كه در صورت بدعت گذارى تبسّم كند، به نابودى دين
خود كمك كرده است». [3] از اين جا روشن مىشود كسانى كه معناى وسيع بدعت را با معناى خاص آن خلط
كردهاند و به مغالطاتى دست زدهاند، مثلا مىگويند همه طالب نوآورىاند و چه كسى
مىتواند با آن مخالفت كند؟ سخت در اشتباهند.
و نيز كسانى كه تغيير نظر مجتهدان و كشف مسائل تازهاى را از كتاب و سنّت نوعى
بدعت مىشمرند يا خود را فريب مىدهند و يا مىخواهند ديگران را فريب دهند. كشف