responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 364

5- بدن پرندگان بسيار سبك و آماده پرواز است در جاى جاى داخل بدن آن‌ها حباب‌هاى هوا وجود دارد و استخوان‌هاى‌شان توخالى است و همه اين‌ها به پرواز آن‌ها كمك مى‌كند! 6- پرندگان معمولا تخم مى‌گذارند و چند روزى روى آن مى‌خوابند تا به جوجه تبديل شود؛ گاه تنها جنس ماده بر روى آن مى‌خوابد و گاه نر و ماده به نوبت روى آن مى‌خوابند و گاه جنس نر، پرنده ماده را در درون لانه زندانى مى‌كند و اجازه خروج به او نمى‌دهد (مانند مرغ شاخ منقار) فقط سوراخى در دهانه لانه مى‌گذارد كه روزها براى او غذا بياورد و در اختيار او بگذارد.

7- پرندگان آبى يعنى آن‌ها كه روى آب‌ها و اطراف درياها زندگى مى‌كنند، برنامه عجيب‌ترى دارند؛ گاه با دستگاهى كه همانند رادار است طعمه خود را زير آب نشانه‌گيرى مى‌كنند و با يك شيرجه به عمق آب فرو مى‌روند و آن را گرفته، و از طرف ديگر سر بر مى‌آورند؛ بدن‌هاى آن‌ها چنان چرب است كه هرگز آب در آن نفوذ نمى‌كند.

8- رنگ‌هاى پرندگان از عجايب آفرينش است؛ گاه چنان رنگ‌آميزى زيبا و شفاف و دل انگيزى دارند كه انسان خيال مى‌كند الآن از زير دست نقاش چيره دستى خارج شده است (و اين از بديع‌ترين چهره‌هاى آفرينش است كه امام عليه السّلام در خطبه مزبور روى آن تكيه خاصى دارد) و انسان تا نبيند نمى‌تواند به اهمّيّت آن واقف شود.

9- لانه‌هاى پرندگان نيز بسيار متنوّع و عجيب است با اين كه آن‌ها دست ندارند، ولى با ظرافت خاصى لانه خود را مى‌سازند. يكى از پرندگان به نام «پرنده خياط» برگ‌هاى بزرگ درختان را به هم مى‌دوزد و از آن لانه درست مى‌كند. منقار تيزش به منزله سوزن است و الياف باريك گياهان را به صورت نخ مورد بهره بردارى قرار مى‌دهد! 10- پرندگان شكارچى پاهاى قوى و بال‌هاى نيرومندى دارند؛ مانند عقاب‌ها و بازها و لاشخورها و كركس‌ها. چشم آن‌ها بسيار قوى و تيزبين است و از مكانى دور در آسمان، حتى موجودات كوچك را روى زمين مى‌بينند. بعضى از آن‌ها به قدرى قوى‌اند كه نقل‌

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست