نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 620
شرح و تفسير اين خودكامگان خشك و تر را مىسوزانند!
امام عليه السّلام در اين بخش از خطبه اشاره به كسانى مىفرمايد كه در برابر
امامان و پيشوايان حق ايستادند و براى حكومت چند روزه دنيا، حق را زير پا نهادند،
مىگويد: «آنها دنيا را مقدّم داشتند و آخرت را عقب انداختند، آب گوارا و صاف
(نعمتهاى اخروى) را رها كردند، و آبهاى متعفن (هوسرانى دنيا) را نوشيدند» (آثروا عاجلا و أخّروا آجلا، و تركوا صافيا، و شربوا آجنا [1]).
سپس مىافزايد: «گويا فاسق آنان را مىبينم كه با زشتىها همنشين شده، و با آن
انس گرفته است، آن چنان با آن هماهنگ گشته كه موهاى او در اين راه سفيد شده، و خلق
و خوى او به رنگ گناه در آمده است!» (كأنّي أنظر
إلى فاسقهم و قد صحب المنكر فألفه، و بسىء به [2] و وافقه، حتّى شابت عليه مفارقه، و صبغت به
خلائقه [3]).
و در ادامه مىافزايد: «سپس همچون سيلى خروشان حركت كرده (و همه چيز را در كام
خود فرو مىبرد)، بى آن كه به آنچه غرق مىكند اعتنايى داشته باشد، و يا همچون
شعله آتشى در گياهان خشك است، كه براى آن تفاوت نمىكند چه چيز را مىسوزاند». (ثمّ أقبل مزبدا [4] كالتّيّار [5] لا يبالي ما غرّق،
[1] «آجن» از مادّه «اجن» (بر وزن
فجر) به معنى تغيير كردن بو و رنگ و طعم آب است.
[2] «بسىء به» از مادّه «بسوء» به
معنى انس گرفتن و هماهنگ شدن با چيزى است.
[3] «خلائق» گاهى جمع «خلق» به معنى
مخلوق است و گاه جمع «خليقه» به معنى خلق و خو است و در خطبه بالا در معنى دوّم به
كار رفته است.
[4] «مزبد» از مادّه «زبد» به معنى كف
روى آب و مانند آن گرفته شده و «مزبد» اسم فاعل آن است.
[5] «تيّار» در اصل به معنى امواج
شديدى است كه آب را به بيرون دريا پرتاب مىكند و گاه به هر گونه موج اطلاق
مىشود.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 620