responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 613

و در پايان اين بخش از خطبه، امام عليه السّلام به حديث معروف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله درباره انحصار امامت به قريش و فرزندان هاشم اشاره كرده، مى‌فرمايد: «به يقين امامان از قريش هستند و درخت وجودشان در سرزمين اين نسل از «هاشم» غرس شده است، اين مقام در خور ديگران نيست و زمامداران غير از آنها، شايستگى ولايت و امامت را ندارند». (إنّ الأئمّة من قريش غرسوا في هذا البطن من هاشم؛ لا تصلح على سواهم، و لا تصلح الولاة من غيرهم).

امام عليه السّلام با اين بيان كه اشاره به حديث معروف پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله دارد كه مى‌فرمايد: «الأئمّة من قريش؛ امامان از قريش هستند». و سپس آن را به شاخه خاص «بنى هاشم» منحصر مى‌كند، روشن مى‌سازد كه مدعيان خلافت و امامت غير از بنى هاشم شايستگى اين مقام را ندارند، و براى پيدا كردن امامان واقعى بايد هر زمان در بنى هاشم جستجو كرد.

نكته‌ها گوشه‌اى از احاطه علمى على عليه السّلام‌

سياست بازان حرفه‌اى براى رسيدن به مقصود خود، گاهى واضحترين مسائل را انكار مى‌كنند يا با توجيهات نادرست از كنار آن مى‌گذرند، كه يكى از مصداقهاى آن مسأله برترى بخشيدن بعضى از صحابه را بر على عليه السّلام بايد شمرد، تا آن جا كه «ابن عباس» را كه به شاگردى على عليه السّلام در تفسير افتخار مى‌كرد، بر او مقدّم داشتند! [1]، و «زيد بن ثابت» را در آگاهى بر احكام ميراث، و «ابى بن‌


[1] دكتر «ذهبى» در كتاب خود «التفسير و المفسرون» از ابن عباس چنين نقل مى‌كند: «ما اخذت من تفسير القرآن إلّا من عليّ ابن أبيطالب: آنچه را از تفسير قرآن فرا گرفتم از على ابن ابيطالب بود» (جلد 1، صفحه 89) و نيز از ابن عباس نقل شده است كه مى‌گويد: «و ما علمي و علم اصحاب محمّد في علم عليّ إلّا كقطرة في سبعة أبحر؛ علم و دانش من و تمام اصحاب محمّد صلّى اللّه عليه و آله در برابر علم على عليه السّلام مانند قطره‌اى است در برابر هفت دريا»! (الغدير، جلد 2، صفحه 45 در شرح ديوان حسان).

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 613
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست