نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 607
عقل انسان حسن و قبح چيزى را درك كند (مانند خوبى عدالت و زشتى ظلم) اتمام حجت
بر انسانها مىشود، و حتى بدون بعثت انبيا مستحق ثواب يا عقاب خواهند شد، و اين
معنا با آنچه در اين خطبه و در آيات متعدد قرآن آمده سازگار نيست.
در پاسخ مىگوييم: درست است كه از نظر عقل، استحقاق پاداش و كيفر در مستقلات
عقليه وجود دارد، امّا اراده حق تعالى از باب لطف به بندگان بر اين قرار گرفته، كه
تا مستقلات عقل با واجبات و محرمات شرع كه از طريق وحى نازل مىشود تأييد نگردد،
بندگان خود را به عذابهاى فراگير و سنگين مجازات نمىكند.
از اين جا روشن مىشود نيازى به پاسخى كه بعضى از شارحان دادهاند و مىگويند:
«اين آيه در حكم عموم است كه قابل تخصيص به مستقلات عقليه مىباشد، و به تعبير
ديگر خداوند بدون بعثت پيامبران و نزول وحى كسى را مجازات نمىكند مگر در مستقلات
عقل، مانند زشتى ظلم و ستم و سرقت و قتل نفس»، نيست.
سپس امام عليه السّلام در ادامه اين سخن به مطلب ديگرى مىپردازد و آن موضوع
فلسفه آزمايشهاى الهى است، مىفرمايد: «آگاه باشيد! خداوند پرده از اسرار درون
بندگان خود (با آزمايشها) برداشته، نه بخاطر اين كه از آنچه انسانها در درون پنهان
داشتهاند و اسرارى را كه فاش نكردهاند بىخبر است، بلكه براى اين است كه
«مىخواهد آنها را امتحان كند، تا آشكار شود كدام يك عمل نيكوتر انجام مىدهند تا
ثواب و كيفر، پاداش و مجازات عمل باشد» (ألا
إنّ اللّه تعالى قد كشف الخلق كشفة؛ لا أنّه جهل ما أخفوه من مصون أسرارهم و مكنون
ضمائرهم؛ و لكن ليبلوهم أيّهم أحسن عملا، فيكون
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 607