نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 444
پيروزى مىرسد» (فمن أشعر التّقوى قلبه
برّز [1] مهله [2]، و فاز عمله).
روشن است اگر تقواى الهى در اعماق دل انسان ريشه بدواند، شاخ و برگ و
ميوههايش از دست و زبان و چشم و گوش او ظاهر مىشود، چرا كه تقوا همان حالت خدا
ترسى درون است كه انگيزهاى است نيرومند براى اعمال نيك و عامل باز دارندهاى است
در برابر گناه.
سپس مىافزايد: «پس براى تحصيل تقوا فرصت را غنيمت شمريد و براى بهشت
(جاويدان) عمل شايسته آن را انجام دهيد»
(فاهتبلوا هبلها [3]، و
اعملوا للجنّة عملها).
اشاره به اين كه: بهشت و سعادت را رايگان به كسى نمىدهند، و با گمان و پندار
و ادعاهاى تو خالى حاصل به دست نمىآيد، كليد بهشت همان اعمال صالح است و اعمال
صالح از تقوا بر مىخيزد.
و در ادامه، اشاره به وضع دنيا و آخرت و موقعيت هر كدام از اين دو گروه
مىفرمايد: « (بدانيد) دنيا به عنوان اقامتگاه هميشگى شما خلق نشده، بلكه به عنوان
گذرگاه شما آفريده شده است تا از آن زاد و توشه اعمال صالح براى سراى جاودانى
برگيريد» (فإنّ الدّنيا لم تخلق لكم دار مقام، بل
خلقت لكم مجازا لتزوّدوا منها الأعمال إلى دار القرار).
[1] «برّز» از مادّه «بروز» به معنى
ظهور و آشكار شدن و به معنى پيشى گرفتن است. توضيح اين كه اين واژه، گاه به صورت
ثلاثى مجرّد (برز بر وزن ضرب) به معنى آشكار شدن و گاه به صورت باب تفعيل (برّز بر
وزن صرّف) به معنى پيشى گرفتن آمده است و در متن بالا به صورت دوّم بكار رفته است
هر چند در بعضى از نسخ به صورت ثلاثى مجرّد است.
[2] «مهل» معنى اسم مصدرى دارد و به
معنى «وفق» و مداراست اين واژه در معنى فرصت براى انجام عمل صالح نيز بكار مىرود.
[3] «هبل» گاه معنى هلاكت و از دست
دادن چيزى است و گاه به معنى غنيمت آمده، و اهتبال گاه به معنى خدعه كردن و گاه به
معنى غنيمت گرفتن و به چنگ آوردن چيزى است و در خطبه بالا به معنى دوّم است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 444