نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 319
كه من خطا
كرده، و گمراه شدهام (به فرض محال كه چنين باشد) چرا به خاطر گمراهى من همه امت
محمّد صلّى اللّه عليه و آله را گمراه مىشمريد؟، و آنها را به خاطر خطاى من مورد
مؤاخذه قرار مىدهيد و تكفير مىكنيد؟!» (فإن أبيتم إلّا أن تزعموا
أنّي أخطأت و ضللت، فلم تضلّلون عامّة أمّة محمّد صلّى اللّه عليه و آله، بضلالي،
و تأخذونهم بخطئي، و تكفّرونهم بذنوبي).
و در ادامه
مىافزايد: «شما شمشيرهاى خود را بر دوش گذاشتهايد (و به هر كس و هر جا ضربه
مىزنيد و) آن را بر جاى درست و نادرست فرود مىآوريد و گناهكار و بى گناه را با
هم فرق نمىگذاريد!» (سيوفكم على عواتقكم [1]
تضعونها مواضع البرء و السّقم. و تخلطون من أذنب بمن لم يذنب).
اين بخش از
كلام امام عليه السّلام اشاره به چند پاسخ دارد: نخست اين كه: اين تصوّر كه من خطا
كردم و گمراه شدم، پندار باطلى بيش نيست اوّلا: من تحت فشار شما و امثال شما تن به
حكميّت در دادم و ثانيا: اگر حكميّت به صورت صحيح انجام شود، مطابق قرآن است، فى
الواقع، حكم، قرآن مىباشد، و مردانى كه در نقش حكميّت ظاهر مىشوند به قرآن
مراجعه مىكنند و حكم خدا را از آن استنباط مىنمايند و كليات را بر مصاديق تطبيق
مىكنند همان گونه كه در خطبههاى قبل گذشت، بنابر اين هيچ كارى بر خلاف حكم خدا
انجام نمىگيرد كه موجب ضلالت و خطا گردد.
ثالثا: به
فرض كه من مرتكب خلافى شدم ساير مسلمين چه گناهى دارند؟
چرا آنها را
تكفير مىكنيد و خون بىگناهان را مىريزيد؟ اين چه قانونى است كه شما از آن پيروى
مىكنيد؟ و به كدامين آيين، ايمان داريد؟
سپس امام
عليه السّلام به سراغ اشتباه اصلى آنان مىرود كه مىگفتند: «هر
[1] «عواتق» جمع «عاتق» به معنى قسمتى از بدن
است كه در ميان گردن و شانه قرار دارد (و در فارسى به آن «دوش» اطلاق مىشود).
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 319