نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 276
اشغال كند»
(و حتّى يرموا بالمناسر [1] تتبعها
المناسر؛ و يرجموا بالكتائب [2] تقفوها
الحلائب [3]؛ و حتّى يجرّ ببلادهم الخميس
[4] يتلوه الخميس؛ و حتّى تدعق [5]
الخيول في نواحر [6] أرضهم. و بأعنان
[7] مساربهم [8] و
مسارحهم [9]).
امام عليه
السّلام در بخش نخستين اين خطبه، آداب فردى جنگ را به سربازان خود مىآموزد و در
اين بخش اخير، آداب گروهى را كه چگونه گردانها و لشگرها، سواره نظام و پياده نظام
با هماهنگى دقيق در برابر دشمن عمل كنند و با استفاده از روشهاى كار آمد، آنها را
در هم بكوبند.
از نكات مهمى
كه امام عليه السّلام در اين بخش از خطبه به آن پرداخته، اين است
[1] «مناسر» جمع «منسر» (بر وزن محفل) به معنى
گروهى از لشكر است كه در پيشاپيش لشكر حركت مىكند و به آن طليعه گفته مىشود. «و
منسر» (بر وزن منبر) به معنى منقار پرندگان گوشتخوار است.
[2] «كتائب» جمع «كتيبه» به معنى گروهى از لشكر
(مانند گردان) است.
[3] «حلائب» جمع «حليبه» يا «حلوبه» به معنى
جمعيّتى است كه از هر سو گرد هم مىآيند و به بخش سواره نظام لشكر نيز اطلاق
مىشود.
[4] «خميس» به معنى يك لشكر كامل مىباشد كه از
پنج بخش تشكيل شده است: مقدّمه، ميمنه، ميسره، قلب و ساقه.
[7] «اعنان» به گفته لسان العرب جمع «عنن» (بر
وزن كفن) به معنى نواحى و اطراف چيزى است.
[8] «مسارب» جمع «مسربه» به معنى چراگاه و
«مسارح» جمع «مسرح» آن هم به معنى چراگاه است ولى بعضى از شارحان نهج البلاغه
گفتهاند: «مسارح» به چراگاههايى گفته مىشود كه در اوّل روز حيوان را در آن جا
به چرا مىبرند ولى «مسارب» مفهوم عامى دارد (شرح ابن ابى الحديد، جلد 8، صفحه 9).
[9] «مسارب» جمع «مسربه» به معنى چراگاه و
«مسارح» جمع «مسرح» آن هم به معنى چراگاه است ولى بعضى از شارحان نهج البلاغه
گفتهاند: «مسارح» به چراگاههايى گفته مىشود كه در اوّل روز حيوان را در آن جا
به چرا مىبرند ولى «مسارب» مفهوم عامى دارد (شرح ابن ابى الحديد، جلد 8، صفحه 9).
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 276