نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 122
بديهى است
اين اهداف كاملا با هم متفاوت و مختلف است.
اوّلى گرفتار
زشتترين صفات انسانى است و دوّمى به سوى اهداف مباح و بهرهگيرى از نعمتهاى الهى
حركت مىكند، سوّمى عبادتى كم نظير دارد و چهارمى بهترين خدمات انسانى و اسلامى را
انجام مىدهد، و آنچه در مذمت دنيا در خطبه بالا و احاديث معصومين عليهم السّلام و
حتى قرآن مجيد آمده است در واقع اشاره به گروه اوّل است و همان است كه رأس كلّ
خطيئة و سرچشمه تمام گناهان شمرده شده، و هر كس گرفتار آن شود بدبختى دنيا و آخرت
را براى خود خريده است.
بنابر اين
مبادا نكوهش دنيا و دنياپرستان به اين معنى تفسير شود كه اسلام مردمى فقير و
جامعهاى بينوا را مىپسندد و به آن توصيه مىكند.
آنچه در بالا
گفته شد دقيقا در روايات اسلامى آمده است، در يكجا مىخوانيم كه پيغمبر اكرم صلّى
اللّه عليه و آله فرمود: «ملعون ملعون من عبد الدّينار و الدّرهم؛ كسى كه درهم و
دينار را بپرستد، رانده شده از راه خداست رانده شده از راه خداست»
[1].
عالم بزرگوار
مرحوم «صدوق» در تفسير اين حديث مىگويد: «يعني به من يمنع زكاة ماله و يبخل
بمواسات إخوانه فيكون قد آثر عبادة الدّينار و الدّرهم على عبادة خالقه؛ مقصود
پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله كسى است كه در حق نيازمندان و زكات مال را
نمىپردازد و از مواسات و كمك به برادران دينى بخل مىورزد، از اين جهت عبادت
دينار و درهم را بر عبادات خدا مقدّم داشته است» [2].
در جاى ديگر
مىخوانيم كه على عليه السّلام با آن زهد و تقواى بىنظير به اين مسأله افتخار
مىكند كه در دوران حكومت او تمام مردم كوفه از زندگانى مطلوب