نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 602
بخش يك نواختى را از بين مىبرد و ارزش آنها را آشكار مىسازد.
ديگر اينكه: آنچه لذّات دنيا را در كام انسان تلخ مىكند اين است كه پيوسته
خطرات نعمتها را احاطه كرده و فكر سلب نعمت، همواره انسان را آزار مىدهد.
امام عليه السّلام در عبارات بالا مىفرمايد: اين مشكل بزرگ درباره نعمتهاى
آخرت وجود ندارد.
همانگونه كه در قرآن مجيد آمده است كه از زبان بهشتيان به هنگام حمد و ستايش پروردگار
مىگويد: « «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي
أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ الَّذِي أَحَلَّنا
دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فِيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فِيها
لُغُوبٌ»؛ آنها مىگويند: ستايش براى خداوندى است كه
اندوه را از ما برطرف ساخت؛ زيرا پروردگار ما غفور و شكور است. خداوندى كه به فضل
خود ما را در اين سراى جاويدان جاى داد كه نه رنجى در آنجا به ما مىرسد و نه سستى
و واماندگى». [1] سپس
امام عليه السّلام به شرح درد و رنجهاى اهل معصيت در سرايى ديگر پرداخته
مىفرمايد: «و اما گناهكاران را در بدترين منزلگاه جاى مىدهد و دست آنها را با غل
و زنجير به گردنشان مىبندد، آن گونه كه سرهايشان را به پاها نزديك مىكند!» (و أمّا أهل المعصية فأنزلهم شرّ دار، و غلّ الأيدي إلى
الأعناق، و قرن النّواصي بالأقدام) اين تعبيرات اشاره
به چيزى است كه در قرآن مجيد آمده: « «إِذِ
الْأَغْلالُ فِي أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ يُسْحَبُونَ فِي الْحَمِيمِ ثُمَّ
فِي النَّارِ يُسْجَرُونَ»؛ در آن هنگام
كه غل و زنجيرها بر گردن آنان قرار گرفته و آنها را مىكشند و در آب جوشان وارد
مىكنند، سپس در آتش دوزخ افروخته مىشوند». [2] در ادامه اين سخن مىافزايد: «خداوند
جامههايى از موادّ آتشزا و لباسهايى از قطعههاى آتش بر آنها مىپوشاند؛ در
عذابى كه حرارتش بسيار شديد است و درش