نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 436
بهره نمىگيرند و هدايت را نمىپذيرند همانند همين مثال هستند». [1] آنچه در اين
حديث شريف آمده است، همان چيزى است كه در تعبير زيباى ديگرى در كلام مولا على عليه
السّلام آمده است.
سپس به اصل مطلب باز مىگردد و مىفرمايد: «اين كار همچنان ادامه يافت تا محل
نجاتشان را به آنان نشان داد و در جايگاه مناسبشان جايگزين نمود، در نتيجه آسياى
(زندگى پر بركت) آنها به گردش در آمد، و حكومت آنها قوى و استوار گشت (و در يك
كلمه دنيا و آخرتشان تأمين شد)» (حتّى أراهم
منجاتهم و بوّأهم محلّتهم، فاستدارت رحاهم [2]، و استقامت قناتهم [3]).
نكتهها
1- آيا پيامبرى از عرب بر نخاسته بود؟
در آغاز اين خطبه اشاره به عدم قيام انبيا از ميان مردم عرب شد؛ و اين، در
واقع اقتباسى است از آيه شريفه
«لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أُنْذِرَ آباؤُهُمْ»؛ قرآن را بر تو نازل كرديم، تا قومى را كه پدرانشان انذار نشدند، انذار كنى». [4] ممكن است اين
سؤال در اينجا مطرح شود كه قرآن مجيد، در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ»؛ هيچ امّتى نبود مگر اينكه بيم دهندهاى در ميان آنها وجود
داشت». [5]
[2] «رحى»، به معناى سنگ آسياب است، و
به گردش در آمدن سنگ آسياب كنايه از جريان امور بر وفق مراد است.
[3] «قناة» از مادّه «قنو» (بر وزن
صنف) در اصل به معناى شاخه درخت است. اين واژه، به نيزه به خاطر شباهتش به شاخه
درخت اطلاق شده است. و «استقامت قنات» به معناى برافراشته بودن پرچم، و آن هم
كنايه از قدرت و قوّت حكومت است.