نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 361
از سوى سوم، در ابلاغ اين مأموريّتها نهايت امانت را رعايت كرد.
و از سوى چهارم، خودش نيز در عمل، اين راه را بپيمود و سرمشقى براى همگان شد.
و از سوى پنجم، به فكر نسلهاى آينده بود و پرچم حق را كه همان كتاب و سنّت
باشد، در ميان مردم به يادگار گذاشت.
در تفسير «راية الحقّ» (پرچم حق) در ميان مفسّران گفتگوست؛ بعضى آن را به قرآن
مجيد، و بعضى به كتاب و سنّت و بعضى به قرآن و عترت- كه در حديث ثقلين آمده است-
تفسير كردهاند.
ولى با توجه به جملههايى كه از «دليلها مكيث الكلام ...» شروع مىشود،
مناسبتر از همه آن است كه «راية حق» همان كتاب و سنّت باشد (زيرا كتاب اللّه، دعوت
به سنّت هم نموده است).
سپس مىافزايد: «پرچمى كه هر كس از آن پيشى گيرد از دين خارج شود، و هر كس از آن
عقب بماند هلاك گردد، و آن كس كه ملازم آن باشد (به سر منزل سعادت) مىرسد». (من تقدّمها مرق [1]، و من تخلّف عنها زهق [2]، و من لزمها لحق).
جملههاى سهگانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سهگانه مردم با حق و
واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مىگيرند و در بيراههها سرگردان و
گمراه مىشوند؛ مانند خوارج كه به گمان خود مىخواستند در عمل كردن به قرآن، از
امام زمان خود پيشى بگيرند و با كارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون كسانى
كه در عصر پيامبر هنگامى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در سفر روزه خود را
افطار كرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم كرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ كنيم!
كه آنها به
[1] «مرق» از مادّه «مروق» (بر وزن
غروب) به معناى خارج شدن تير از كمان است و بر همين اساس، به «خوارج» كه از ايمان
خارج شدند، «مارقين» گفته مىشود.
[2] «زهق» از مادّه «زهوق» به معناى
اضمحلال و هلاكت و نابودى است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 361