نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 299
فرزند بود كه شش نفر از آنها را به منزله دست راست خود قرار داده بود و چهار
نفر را به منزله دست چپ؛ ولى بعدا فرزندان او به شدّت از هم دور و پراكنده شدند و
هر كدام در گوشهاى زندگى كرد و قبيلهاى از او بوجود آمد؛ سپس پراكندگى آنها به
عنوان يك ضرب المثل، معروف شد. [1] به هر حال، جملههاى بالا به خوبى نشان مىدهد كه امام
نخست به نصيحت آنها با كلمات حكمت آميز و مواعظ سودمند پرداخت و گفتنىها را با
منطق صحيح به آنها گفت و تا آنجا كه مىشد مدارا كرد و اگر تعبيرات تند و شديدى در
اين خطبه نسبت به آنها مىبينيم، همه بعد از سخنان حكيمانه و اندرزهاى مشفقانه
بوده است؛ و اين، در زمانى كه طرف مقابل به قدرى لجوج و خيره سر است كه جز با
شلّاق عتاب و تازيانههاى ملامت و سرزنش از خواب غفلت بيدار نمىشود! سپس در ادامه
اين سخن مىفرمايد: « (شما اندرزهاى بليغ مرا مىشنويد، ولى) به مجالس خود باز
مىگرديد و يكديگر را از اين مواعظ فريب مىدهيد (و آثار سخنان من را خنثى
مىكنيد)» (ترجعون إلى مجالسكم، و تتخادعون عن
مواعظكم).
به همين دليل، من «صبحگاهان شما را مستقيم مىسازم، ولى شامگاهان همچون كمان
خميده سخت و محكمى كه نه كسى قدرت صاف كردن آن را دارد و نه خودش قابليّت صاف شدن
را، به سوى من باز مىگرديد!» (أقوّمكم
غدوة، و ترجعون إليّ عشيّة، كظهر الحنيّة [2]، عجز المقوّم، و أعضل [3] المقوّم).
اين جملهها اشاره به نكته مهمّى دارد و آن اينكه: منافقان زيادى در ميان اهل
عراق بودند كه براى خنثى كردن تأثير كلام امام كوشش مىكردند؛ هنگامى كه نزد
[1] «ايادى» جمع «ايدى» و آن نيز به
نوبه خود جمع «يد» به معناى دست مىباشد، هر چند «ايادى» غالبا در غير اين معنا
استعمال مىشود.
[2] «حنيّة» به معناى كمان است، به
سبب اينكه منحنى مىباشد.
[3] «أعضل» از ماده «اعضال» به معناى
شدّت و پيچيدگى است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 299