نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 263
پيشواى پرهيزكاران، و سبب بينايى هدايت جويان است» (فهو إمام من اتّقى و بصيرة من اهتدى).
«چراغى است كه نورش درخشان، و شهابى
است پر فروغ، و آتش زنهاى است كه برقش آشكار است». (سراج لمع ضوؤه، و شهاب سطع نوره، و زند [1] برق لمعه).
«راه و رسم او معتدل، سنّت و روش او
صحيح و متين، سخنش روشنگر حق از باطل، و حكمش عادلانه است!». (سيرته القصد، و سنّته الرّشد، و كلامه الفصل، و حكمه العدل).
تعبير «إمام من التّقى ...» شبيه «هُدىً
لِلْمُتَّقِينَ» درباره قرآن در آيه دوم سوره بقره است و منظور
اين است كه تنها كسانى مىتوانند از اين چراغ پر فروغ هدايت و پيشواى بزرگ و
بىنظير بهره بگيرند كه چشمى بينا و روحى حقّ طلب و حقيقتجو، داشته باشند.
به تعبير ديگر: حداقّل تقوا، يعنى آمادگى براى پذيرش حق در وجود آنها باشد؛
لذا جاى تعجّب نيست كه افراد لجوج، متعصّب، كينهتوز و كور باطن از وجود او بهره
نبرند؛ همان گونه كه نابينا از نور آفتاب عالم تاب بهرهاى نمىبرد.
تعبير به «سراج» و «شهاب» و «زند»، ممكن است تأكيد بر مطلب واحدى باشد كه همان
نورانيّت وجود پيامبر اكرم و سخنان و افعال و افكار اوست و احتمال دارد كه «سراج»
اشاره به جنبه هدايت و «شهاب» اشاره به دفع شياطين و مخالفان حق باشد (با توجّه به
آياتى از قرآن كه «شهاب» را تيرى براى طرد شياطين شمرده) [2] و «زند» (آتش زنه، يا چيزى كه آتش با آن
مىافروزد) اشاره به اين باشد كه وجود پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله
جرقّههاى نخستين را در افرادى كه قابليّت دارند، مىزند و آنها را در مسير تكامل
به راه مىاندازد.
[1] «زند» به معناى چيزى است كه با آن
آتش مىافروزند؛ مانند كبريت و سنگ چخماق، يا وسايل ديگرى كه در قديم با آن آتش
مىافروختند.