نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 181
براى تكميل اين مباحث، در اين بخش از خطبه، سخن از علم خداوند درباره همه چيز
و همه كس، در همه جا و در همه زمان و اسرار درون و برون مىگويد و با تعبيرات
بسيار دقيق و ظريف و لطيف، انگشت روى جزئيّات آن مىگذارد؛ به گونهاى كه انسان با
تمام وجود خود احساس مىكند كه همه عالم محضر خداست و تمام حركات و سكناتش، در
حضور او انجام مىشود؛ همان احساسى كه مهمترين پايه تربيت و سوق به خوبىها و
جدايى از بدىهاست.
مىفرمايد: «خداوند از اسرار پنهانى رازداران، آگاه است و از نجواى آنان كه
آهسته سخن مىگويند با خبر است و به آنچه به اذهان به واسطه گمان خطور مىكند و از
تصميماتى كه به يقين مىپيوندد، آگاهى دارد». (عالم السّرّ من ضمائر المضمرين، و نجوى المتخافتين، و خواطر رجم الظّنون، و
عقد عزيمات اليقين).
در واقع، آنچه به ذهن مىآيد، گاهى واقعيّتهاست و گاه اوهام و پندارها؛ گاهى
تصميم و اراده قطعى است و گاه شك و ترديد؛ گاه از درون وجود انسان مىجوشد و گاه
از طريق سخنان محرمانه اين و آن به او منتقل شده؛ خدا از تمام اينها آگاه و با خبر
است.
سپس مىافزايد: «خداوند برق نگاههاى خيانت آميز چشمها را كه از لابهلاى
پلكها خارج مىشود مىبيند و از آنچه در نهان گاه دلها قرار دارد و آنچه در پشت
پردههاى ظلمانى غيب پوشيده و پنهان است و از آنچه پرده گوشها مخفيانه مىشنود،
آگاه است». (و مسارق [1] إيماض [2] الجفون، [3] و ما ضمنته أكنان القلوب، و غيابات الغيوب،
و ما أصغت لاستراقه مصائخ [4] الأسماع).
[1] «مسارق» جمع «مسرق» از مادّه
«سرقت» در اينجا به معناى نگاههاى مخفيانه خيانت آميز است.
[2] «ايماض» از مادّه «ومض» (بر وزن
رمز) به معناى درخشش كوتاه و مخفيانه است.
[3] «جفون» جمع «جفن» (بر وزن جفت) به
معناى پلك چشم است.
[4] «مصائخ» جمع «مصيخه» از مادّه
«صوخ» (بر وزن صوت) به معناى شكاف است و در اينجا منظور شكاف گوشها است كه انسان
از طريق آن، صداها را مىشنود.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 181