نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 113
قرار نداده است». (و لم ترم الشّكوك
بنوازعها [1] عزيمة
إيمانهم).
در جمله چهارم مىافزايد: «و گمانها بر پايگاه يقين آنان راه نيافته (و آنها
را متزلزل نساخته است)». (و لم تعترك [2] الظّنون على
معاقد يقينهم).
در پنجمين جمله مىفرمايد: «هيچ عاملى آتش كينه و حسد را در ميان آنها بر
نيفروخته (تا ضعف و فتورى در كار آنها راه يابد، بنابر اين، همه فرشتگان به صورت
هماهنگ و بى هيچ گونه اختلافى در انجام فرمانهاى الهى عمل مىكنند)». (و لا قدحت قادحة الإحن [3] فيما بينهم).
در ششمين جمله در توصيف اين فرشتگان اضافه مىفرمايد: «هرگز حيرت و سرگردانى
آنان را از معرفتى كه در باطن دارند و آنچه از عظمت و هيبت و جلال الهى در درون
سينههايشان نهفتهاند جدا نساخته است». (و لا
سلبتهم الحيرة ما لاق من معرفته بضمائرهم، و ما سكن عن عظمته و هيبة جلالته في
أثناء صدورهم).
اين عبارت ممكن است اشاره به اين باشد كه ايمان و معرفت آنها نسبت به خداوند و
صفات جمال و جلال او به قدرى قوى است كه هرگز اوهام و حيرت ناشى از آن اوهام در آن
نفوذ نخواهد كرد، و چيزى از آن نخواهد كاست؛ در حالى كه در انسانها چنين نيست، گاه
افراد مؤمن در برابر صحنههايى قرار مىگيرند كه سبب حيرت و سرگردانى و تزلزل
پايههاى ايمان آنها مىشود.
اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از حيرت، همان عدم دسترسى به كنه ذات و
صفات او باشد كه هرگز آنها را از درك اجمالى ذات و صفات باز نمىدارد و همچون
پارهاى از انسانها كه بر اثر عدم درك كنه ذات راه تعطيل صفات را پيش گرفتهاند،
نيستند.
[1] «نوازع» جمع «نازعه» از مادّه
«نزع» (بر وزن وضع) به معناى از جا بر كندن، يا كشيدن است و در عبارت بالا اشاره
به تيرهاست كه وقتى مىخواهند آن را از كمان رها كنند، بايد بند كمان را با قوّت
به عقب بكشند.
[2] «تعترك» از مادّه «عرك» (بر وزن
ارك) در اينجا به معناى ازدحام است.