نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 618
شرح و تفسير
ترسيمى از جهان در آستانه ظهور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله
هدف نهايى امام عليه السّلام از بيان اين خطبه، بيدار كردن مردم از خواب غفلت
و غرور است. دست آنها را گرفته، به زمان «جاهليّت» مىبرد و تاريخ گذشته را در نظر
آنها مجسّم مىكند كه چگونه بودند و چگونه با قيام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله همه
چيز دگرگون شد.
سپس به آنها هشدار مىدهد كه همان شرايط عصر «جاهليّت» در حال بازگشت است و
تأكيد مىكند كه من نيز همچون پيامبر صلّى اللّه عليه و آله براى از ميان بردن
افكار و رفتار جاهلى، قيام كردهام، تا پيش از آن كه فرصتها از دست برود، بيدار
شويد و به صراط مستقيم پروردگار و طريقه نورانى پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله
بازگرديد.
در ترسيم اوضاع عصر «جاهليّت» تعبيراتى كوتاه و بسيار پرمعنا و روشنگر در
پانزده جمله (و از يك نظر هجده جمله) بيان فرموده، به گونهاى كه هيچ كس نمىتواند
ويژگىهاى آن دوران را چنين ترسيم كند. در نخستين وصف مىفرمايد:
«خداوند پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه
و آله را هنگامى فرستاد كه مدّتها از بعثت پيامبران پيشين گذشته بود.» أرسله على حين فترة [1] من الرّسل.
اين مدّت طبق بعضى از نقلها، «پانصد سال» و طبق بعضى «ششصد سال»، به طول
انجاميد كه پيامبرى از سوى خدا براى مردم جهان مبعوث نشد، [2] (هر چند اوصياى آنها در ميان مردم بودند).
[1] «فترة» در اصل به معناى سكون و
آرامش و گاه به معناى ضعف و سستى آمده است و به فاصله ميان دو حركت، دو حادثه و يا
دو انقلاب نيز گفته مىشود، به همين مناسبت به فاصله ميان ظهور انبياى بزرگ- كه در
واقع دو حركت مهمّ الهى بود- «فترت» گفته مىشود.
[2] بعضى فاصله ميان ولادت حضرت مسيح
عليه السّلام و هجرت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله را 621 سال و 195 روز ذكر
كردهاند. (تفسير ابوالفتوح رازى، جلد 4، صفحه 154، پاورقىهاى مرحوم علّامه
شعرانى) در بعضى از نقلها نيز آمده كه تولّد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در سال
570 ميلادى اتّفاق افتاد و مطابق آن، بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در سال
610 ميلادى بود. (فروغ ابديّت، جلد 1، صفحه 121).
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 618