نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 414
در حديث پرمعناى ديگرى از همان حضرت مىخوانيم:
«ما اتّخذ اللّه إبراهيم خليلا إلّا
لإطعامه الطّعام و صلاته باللّيل و النّاس نيام
؛ خداوند ابراهيم عليه السّلام را به مقام دوستى خود (و افتخار خليل اللّهى)
نرساند مگر به خاطر اطعام طعام و نماز شبانه هنگامى كه مردم در خواب بودند». [1] در حديث ديگرى
از امام صادق عليه السّلام مىخوانيم كه به يكى از ياران خود تأكيد فرمود: «نماز
شب و عبادت شبانه را رها مكن كه هر كس نماز شب را رها كند، مغبون است»
(لا تدع قيام اللّيل فإنّ المغبون من
غبن قيام اللّيل).
[2] و جالب اينكه در آيه 6 سوره مزّمّل از نماز شب تعبير به «ناشِئَةَ اللَّيْلِ» شده و آن را بسيار مهمّ و سبب استقامت شمرده است «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ
أَقْوَمُ قِيلًا» و به گفته بعضى از مفسّران: تعبير «ناشِئَةَ اللَّيْلِ» اشاره به نشئه و نشاط و جذبه روحانى و ملكوتى است كه در سايه اين عبادت براى
انسان فراهم مىشود.
دليل اين اهميّت نيز روشن است زيرا «روح عبادت» كه انسان را به «مقامات عالى»
مىرساند دو چيز است: «اخلاص» و «حضور قلب» و اين هر دو در شب، مخصوصا در آخر شب،
بعد از يك استراحت نسبتا ممتدّ، در حالى كه چشمهاى بسيارى از مردم در خواب است و
جنب و جوشهاى زندگى مادّى موقّتا خاموش شده، نه جايى براى روى و رياست و نه شواغل
روز مرّه مادّى فكر انسان را به خود جلب مىكند، حاصل مىشود، از اين رو، نماز شب
عبادتى است خالص و توأم با حضور دل و آميخته با معنوّيت كامل و سرچشمه انواع
بركات، به گفته حافظ:
هر گنج سعادت كه خدا داد به حافظ
از يمن دعاى شب و ورد سحرى بود
آثار بىنظير اين عبادت شبانه را، هر كس مىتواند با تجربه دريابد و هنگامى كه
طعم شيرين آن را در مذاق جان احساس كند به آسانى آن را رها نخواهد كرد!