نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 373
انوار الهى و هدايتهاى ربّانى كنار زده مىشود و از سوى پنجم: درهاى توفيق،
براى رياضت نفس، به كار گرفتن انديشه، و استفاده از چراغ پر نور معرفت پروردگار،
در مدّت نسبتا طولانى به روى آنها گشوده شده است.
بنابراين، هر كس به مقصد نرسد، يا در دام شياطين گرفتار شود و يا امواج سهمگين
گناه او را در كام خود فرو برد، مقصّر خود اوست و بايد به خويشتن نفرين كند! كه
همه چيز براى سعادت او آماده شده بود، ولى همه را ناديده گرفت و در قعر «چاه
طبيعت» باقى ماند و «به كوى حقيقت گذر نكرد». بنابراين، اگر در قيامت به آنها گفته
شود: «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ
فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَ جاءَكُمُ النَّذِيرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمِينَ مِنْ
نَصِيرٍ»؛ آيا شما را به اندازهاى كه هر كس اهل تذكّر
باشد در آن مدّت متذكّر مىشود، عمر نداديم و انذار كننده (الهى) به سراغ شما
نيامد؟ اكنون بچشيد كه براى ظالمان ياورى نيست [1] جاى تعجّب نيست.
نكته
دنيا ميدان ورزيدگى و آزمايش است
در گذشته بازار مسابقه اسب سوارى مانند امروز، داغ، يا از آن داغتر بود و
سواركاران براى اينكه به پيروزى برسند، ناچار به انجام تمرينهاى سختى بودند كه
اسبها و خود آنها آمادگى كافى براى ميدان مسابقه پيدا كنند و از آنجا كه اين
تمرينها سبب لاغرى و ورزيدگى اسبها مىشد، به ميدان تمرين در عرف عرب «مضمار»
گفته مىشد (و «جياد» نيز به معناى اسبهاى خوب و باارزش است).