نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 336
سپس به دلايل ايمان به چنين خدايى پرداخته، مىفرمايد: «و به او ايمان مىآورم
كه مبدء هستى است و ظاهر و آشكار است، و از وى هدايت مىطلبم كه نزديك و راهنماست،
و از او يارى مىجويم كه پيروز و تواناست، و بر او توكّل مىكنم كه از ديگران بىنيازم
كرده، و يارى مىدهد» (و أو من به أوّلا باديا [1]، و أستهديه
قريبا هاديا، و أستعينه قاهرا قادرا، و أتوكّل عليه كافيا ناصرا).
در اين جملههاى كوتاه و پرمعنا امام عليه السّلام هر نكتهاى را با دليل
روشن، گويا و فشردهاى قرين ساخته، ايمان به او را به اين دليل مدلّل مىكند كه او
سرآغاز هستى و واجبالوجود و آثار عظمتش سراسر جهان هستى را فراگرفته است و هدايت
را به اين دليل از او مىطلبد كه او هم زمام هدايت بندگان را در كف گرفته و هم به
آنها نزديك است و يارى را به اين دليل از او مىطلبد، كه بر همه چيز قادر و توانا
است و توكّل را به اين دليل بر ذات پاكش دارد، كه او يار و ياورى است كفايت كننده!
و از آنجا كه ركن دوم ايمان- بعد از اقرار به توحيد پروردگار- شهادت به نبوّت است،
امام عليه السّلام در ادامه اين سخن مىافزايد: «و گواهى مىدهم كه محمّد صلّى
اللّه عليه و آله بنده و فرستاده او است» (و
أشهد أنّ محمّدا- صلّى اللّه عليه و آله- عبده و رسوله).
سپس در يك عبارت كوتاه، وظايف سنگين نبوّت او را در سه جمله بيان مىفرمايد و
مىگويد: «خداوند او را فرستاده تا فرمانش را اجرا كند، و اتمام حجّت نمايد، و
(بندگان را در برابر مخالفت فرمانش) بيم دهد». (أرسله لإنفاذ أمره، و إنهاء عذره،
و تقديم نذره [2]).
[1] «بادى» از مادّه «بدو» (بر وزن
سرو) در اصل به معناى ظاهر شدن و آشكار گشتن است و به معناى سرآغاز نيز مىآيد. در
خطبه بالا هر دو معنا مناسب است، چرا كه خداوند هم سرآغاز هستى است و هم آثار
وجودش ظاهر و آشكار است به گونهاى كه پهنه زمين و آسمان را فراگرفته است.
[2] «نذر» جمع «نذير» به معناى بيم
دهنده است و در اينجا اشاره به آيات و اخبار الهى است كه در آن نسبت به نافرمانى و
عصيان هشدار داده شده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 336