نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 309
كمتر ديده مىشود، امّا حقيقت و مفهوم و محتواى آن، در قرآن مجيد بطور گسترده
آمده است.
«زهد» در منطق اديان الهى، همان
وارستگى و بىاعتنايى به زرق و برق جهان مادّه است. زهد اين نيست كه انسان از مال
و ثروت و مقامات و امكانات دنيا بىبهره باشد، زهد آن است كه اسير آنها نگردد،
بلكه امير بر آنها باشد. به همين دليل «سليمان» آن پيامبر بزرگ الهى كه حكومت و
اموال او ضربالمثل است با ردّ هداياى گرانبهاى «ملكه سبا» نشان داد كه امير است
نه اسير.
در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم:
«الزّهادة في الدّنيا ليست بتحريم
الحلال، و لا إضاعة المال، و لكن الزّهادة في الدّنيا أن لا تكون بما في يديك أوثق
منك بما في يد اللّه
، زهد در دنيا به اين نيست كه حلال را بر خود حرام كنى، يا مال و ثروت خويش را
ضايع سازى (و به دور افكنى) بلكه زهد در دنيا به اين است كه: اطمينان و علاقه تو
به آنچه در دستدارى، از آنچه به دست خدا است بيشتر نباشد (به فرمان خدا و براى
جلب رضاى او از آنچه دارى بگذرى)» [1].
از اينجا روشن مىشود كه «زهد اسلامى» هيچ ارتباطى با «رهبانيّت مسيحى» ندارد.
«زهد اسلامى» به معناى سادگى زندگى و حذف تجمّلات و عدم اسارت در چنگال شهوات و
مال و مقام است، در حالى كه «رهبانيّت» به معناى جدايى و بيگانگى از زندگى اجتماعى
است.
در حديثى مىخوانيم: هنگامى كه فرزند «عثمان بن مظعون» از دنيا رفت، وى بسيار
غمگين شد و به اصطلاح به «زهد» روى آورد، خانهاش را مسجد قرار داد و مشغول عبادت
گشت (و همه كار، جز عبادت را ترك گفت).
[1] كنز العمّال، جلد 3، صفحه 181،
حديث شماره 6059.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 309