نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 264
«دعا» درياى موّاجى است كه گوهرهاى
فضايل اخلاقى را در درون خود پرورش مىدهد.
هر نفسى كه با «دعا» همراه است، ممدّ حيات است و مفرّح ذات، و هر دلى كه با
نور «دعا» قرين است، با تقواى الهى همنشين! «دعا كننده» وصول به مقاصد شخصى خود را
از خدا مىطلبد و خداوند تربيت و پرورش روحانى او را از طريق دعا مىخواهد و بقيه
بهانه است.
از اينجا مىتوان گفت: «دعا» اكسير اعظم، كيمياى سعادت، آب حيات و روح عبادت
است، همان گونه كه در حديث وارد شده
«الدّعاء مخّ العبادة».
[1] جالب اين است كه طبق گواهى قرآن، ارزش انسانها در پيشگاه پروردگار به خاطر
دعاهاى آنها است «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا
دُعاؤُكُمْ». [2] چرا چنين نباشد؟ در حالى كه «دعا» از يك سو: انسان را به
سراغ «معرفةاللّه» و شناخت و عشق معبود مىفرستد تا از طريق توسّل به اسماء و صفات
حسنايش، بر سر سفره رحمتش بنشيند، پيوند ناگسستنى با او بر قرار سازد و از اين
خوان رحمت، توشه برگيرد.
از سوى ديگر: «دعاكننده» را به سراغ تحصيل شرايط اجابت دعا مىفرستد كه نخستين
آنها توبه از گناه و پاكسازى درون و برون از آلودگى به معاصى است.
و از سوى سوم: «دعا» انسان را به تلاش، جهت بر طرف ساختن موانع استجابت
وامىدارد كه سادهترين آنها پاك و حلال بودن مأكول و ملبوس و پرهيز از اموال حرام
و سعى و كوشش براى اداى حقوق ديگران و ترك گناهانى همچون غيبت و تهمت و شراب و قطع
رحم است كه از موانع مهمّ اجابت دعا شمرده شده است.
به همين دليل مىتوان گفت: آنچه از ناحيه خود «دعا»، به انسان مىرسد، بسيار