نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 191
منظور از «بناء» در اينجا يا دين و آيين و مذهب اوست كه تقاضا شده بر تمام
اديان جهان پيشى گيرد و يا مقام والاى آن حضرت است، كه بر همه تقدّم جويد.
در پنجمين و ششمين تقاضا از خداوند، عرضه مىدارد: «خداوندا! نور او را (در
سراسر جهان) كامل گردان! و پاداش رسالتش را پذيرش شهادت (و شفاعت در حقّ امّت) و
قبول گفتار او قرار ده! (چرا كه او) داراى منطق عادلانه و سخنان جدا كننده حقّ از
باطل بود» و أتمم له نوره، و اجزه من ابتعاثك له مقبول
الشّهادة، و مرضيّ المقالة، ذا منطق عدل، و خطبة فصل.
جالب اين كه جزاى رسالت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در اين عبارت شفاعت امّت
شمرده شده، چيزى كه بركتش به ديگران باز مىگردد و اين نهايت كرامت و لطف آن حضرت
است و در ضمن به اين نكته نيز اشاره شده كه شفاعت و گواهى آن حضرت، بىحساب نيست،
او همواره گفتارش عادلانه و سخنانش جدا كننده حق از باطل بود، اگر درباره شخص، يا
قومى شفاعت كند لياقت و شايستگى شفاعت را در آنها يافته است و اين ناظر به همان
چيزى است كه در مباحث شفاعت گفتهايم كه شفاعت هم، بىحساب نيست، بلكه لياقتى لازم
دارد و به تعبير ديگر: بايد رابطه معنوى ميان شفاعت كننده و شفاعت شونده باشد و آنها
كه تمام پيوندهاى خود را بريدهاند، لايق شفاعت نيستند و اين همان مقام محمودى است
كه در قرآن مجيد به آن اشاره شده، مىفرمايد: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى
أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً»؛ پاسى از شب را از خواب برخيز و قرآن (و نماز) بخوان اين يك وظيفه اضافى براى
توست تا پروردگارت تو را به مقام محمود برساند» [1].
در آخرين بخش از خطبه، امام دعايى براى خود و دوستانش مىكند و در عبارت
كوتاه، برترين نعمتهاى الهى را تقاضا مىنمايد، عرض مىكند: «خداوندا! ميان ما و
آن پيامبر بزرگ صلّى اللّه عليه و آله در جايى كه زندگانيش خوش و نعمتش جاويدان و
آرزوهايش