responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 171

شده است كه مى‌گفت: «نبّى‌ء النّبىّ يوم الإثنين و أسلم علىّ يوم الثّلاثاء، پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله روز دوشنبه مبعوث به نبوّت شد و على عليه السّلام روز سه شنبه ايمان آورد» [1] 6- «ابن عبّاس» مى‌گويد: نزد عمر بودم سخن از پيشگام در اسلام پيش آمد عمر گفت: پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله امتيازاتى براى على عليه السّلام در برابر من و ابوعبيده و ابوبكر كه حضور داشتند، بيان فرمود كه اگر يكى از آن افتخارات را من داشتم، از آنچه آفتاب بر آن مى‌تابد براى من بهتر بود. از جمله دست بر شانه على عليه السّلام گذاشت و فرمود:

«يا علىّ! أنت أوّل المسلمين إسلاما و أوّل المؤمنين إيمانا، و أنت منّي بمنزلة هارون من موسى‌

، اى على! تو نخستين مسلمان و نخستين مؤمنى و تو نسبت به من همچون هارون، نسبت به موسى هستى (وزير من و خليفه منى)» [2] 7- «احمد حنبل» يكى از ائمّه چهار گانه معروف اهل سنّت، در كتاب «مسند» خود از على عليه السّلام نقل مى‌كند كه فرمود:

«لقد صلّيت قبل أن يصلّي أحد، سبعا

، من هفت سال (با پيامبر اكرم) نماز گزاردم، پيش از آنكه احدى از مردم نماز بگزارد» [3].

همانگونه كه در بالا اشاره شد، در اين زمينه احاديث بسيار زيادى نقل شده است كه ذكر همه آنها به طول مى‌انجامد. مرحوم «علامه امينى» اين احاديث را طبقه بندى كرده (احاديث رسول اللّه، احاديث على عليه السّلام احاديث امام حسين عليه السّلام و احاديث صحابه و سخنان صحابه و تابعين و اشعار فراوانى كه گروه زيادى از شعرا در اين زمينه سروده‌اند) و همچنين گواهى مورّخانى همچون: «طبرى» در «تاريخ» خود، «ابن اثير» در «كامل» و «نصر بن مزاحم» در «صفّين» را آورده است. (كسانى كه مى‌خواهند از مجموع اين احاديث آگاهى يابند، مى‌توانند به جلد سوم الغدير، صفحه 218 به بعد، مراجعه نمايند).


[1]- اين حديث را «ترمذى» در كتاب «جامع» جلد 2، صفحه 214 و «حاكم» در «مستدرك، جلد 3، صفحه 112 و گروه زياد ديگرى نقل كرده‌اند.

[2]- بحار الأنوار جلد 37، صفحه 268.

[3]- مسند احمد، جلد 1، صفحه 99 (طبع دار الصادق).

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 171
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست