نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 167
نمىشود- و نخستين كسى كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله را تصديق كرد و
به ياريش برخاست، على عليه السّلام بود.
اين سخن ممكن است، اشاره به اخبار غيبى و حوادثى كه از چشم و گوش آنها پنهان
بوده است، بوده باشد، زيرا گروهى از منافقان، در صفوف مردم كوفه بودند كه هر گاه
على عليه السّلام از مسائل غيبى خبر مىداد و آن را به عنوان «تعلّم من ذي علم»
(فرا گرفتن از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله) معرفى مىكرد، آن تاريكدلان
كورباطن، زبان به تكذيب مىگشودند.
و نيز مىتواند اشاره به احكام و معارف عاليه اسلام باشد كه امام عليه السّلام
آنها را از قرآن مجيد، يا از پيغمبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله آموخته بود و
افكار منافقان، كشش درك آنها را نداشت.
در واقع- و به گفته «ابن ابى الحديد»- دقّت در اين سخنان و بررسى تاريخ زندگى
على عليه السّلام بعد از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نشان مىدهد كه همان
منافقان عصر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله يا كسانى كه در خطّ آنها گام بر
مىداشتند، همان نسبتهايى را كه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىدادند، به
على عليه السّلام نيز مىدادند. گويى حالات آن امام عليه السّلام عصارهاى از
حالات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بود. كسى كه در سورههايى از قرآن، مانند سوره
«برائت» دقّت كند و پاسخهايى را كه قرآن به منافقين مىدهد در نظر بگيرد، مىبيند
حال و هوايى همچون حال و هواى بعضى از خطبههاى نهج البلاغه را دارد. [1] روشن است كسى
كه نخستين موحّد و خداپرست و تصديق كننده پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله بوده،
هيچ گاه دروغى به خدا يا پيغمبر نمىبندد و از مسايلى كه آگاه نيست، خبر نمىدهد.
اين گونه سخنان خلاف، از آن كسانى است كه ايمان درستى ندارند و به كانون وحى و
ايمان نزديك نبودهاند. و از كانون تقوا دور ماندهاند.
به تعبير ديگر: على عليه السّلام تمام معارفى كه داشت و حتّى اخبار غيبى را كه
بيان
[1] با اقتباس از «شرح نهج البلاغه
ابن ابى الحديد»، جلد 6، صفحه 129.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 167