نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 138
حاصل نمىشود.
اين احتمال نيز در تفسير جمله بالا وجود دارد كه اشاره به آيه 26، سوره اعراف،
دارد كه بعد از ذكر لباس ظاهر به عنوان يك نعمت الهى مىفرمايد: «وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ»، لباس تقوا از لباس ظاهر هم بهتر و كارسازتر است.
بنا بر اين، منظور اين است كه لباس تقوا كه در قرآن به آن اشاره شده، مصداق
كاملش همان جهاد است كه از تمام جوانب، جامعه را در امن و امان قرار مىدهد، [1] و مايه حسن و
زيبايى است.
حضرت، در جمله بعد، جهاد را به «زره محكم» و در جمله سوم، به «سپر مطمئن»
تشبيه كرده است كه هر دو، از وسائل دفاعى در جنگ است همان گونه كه در نبردهاى
قديم، كسانى كه زره در تن و سپر در دست نداشتند از ضربات دشمن در امان نبودند، قوم
و ملّتى كه جهاد را ترك كند در برابر ضربات دشمن بسيار ناتوان و آسيب پذير خواهد
بود.
اين تعبير، ممكن است اشاره به اين حقيقت باشد كه مقصود از جهاد، هجوم بردن بر
ديگران و توسعه طلبى و غصب اموال و تحميل عقيده نيست، زيرا معتقديم كه منطق اسلام
و قرآن، آن قدر نيرومند است كه بدون نياز به شمشير، پيش مىرود.
بنا بر اين جهاد، براى حفظ جامعه اسلامى و از بين بردن موانع راه تبليغ و
موانع آزادى بيان تشريع شده است.
در جنگهاى امروز، گر چه سپرها و زرههاى سابق كنار گذاشته شده، ولى وسائل
ديگرى كه بسيار كاملتر از آن، مانند زره پوشها و نفربرها و سنگرهاى بسيار محكم
است، جانشين آن گرديده است و نيز در برابر حملات شيميايى، لباسهاى مخصوصى تهيه
شده است كه انسانها را در برابر چنين تهاجمى، حفظ كند.
[1] توجه داشته باشيد كه در تفسير
نخست، اضافه «لباس التّقوى» از قبيل اضافه لاميه است و در تفسير دوم اضافه بيانى.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 138